19 augustus 2011

Nog meer kosten

Ik had al eerder bericht over de kosten die we afgelopen tijd moesten maken, zoals de reparatie van de auto. Dat was een flinke klap, maar eenmalig. Hopen we toch. De studerende dochter krijgt een maandelijkse toelage en  daarbij de verminderde inkomsten omdat ze meerderjarig is, een dure grap.

Nu is het gelukkig wel zo dat mijn inkomen in 2010 hoger was dan in 2009, doordat ik van werk veranderd ben. Daar ben ik heel blij mee. Maar de belastingdienst is gaan rekenen en nu moet ik een deel zorgtoeslag en een deel kindgebonden budget terug betalen. Natuurlijk, ik heb het teveel ontvangen, maar toch. We moeten het nu maar wel even ophoesten. Ik denk dat ik dus mijn toetsingsinkomen van 2011 ook moet gaan aanpassen, anders heb ik dit volgend jaar weer.

Ik denk dat we binnenkort het gezin maar eens nadrukkelijker moeten zeggen dat we wat bewuster met de spullen om moeten gaan. Het is beter om een zuinigere leerfstijl aan te wennen en vast te houden, dan straks ineens terug te moeten omdat het moet. Ik heb het al eens eerder gemoeten, jarenlang, maar wat meer luxe en gemak went heel snel, vooral dingen als grote koeken bij de koffie.

Maar goed, zoonlief staat klaar met zijn stapel boeken, om gekaft te worden. Die ga ik even op weg helpen.

1 opmerking: