21 september 2011

Appels

Er is hier een soort van oogstfeestje. Vorig weekend heb ik een grote kist appels gekregen! En een grote zak walnoten. Ik ben nu druk om alles zo snel en goed mogelijk te verwerken.

Gisteren was het helemaal leuk om zo veel appels te hebben. Ik werk als activiteitenbegeleidster. In ons verzorgingshuis is een huiskamerproject waar zoveel mogelijk de thuissfeer wordt nagebootst. Ik vind het dan heel leuk om bewoners dan "aan het werk" te zetten, met bijvoorbeeld appels schillen om samen appelmoes te maken. Ik heb het wel eens eerder gedaan, appelmoes koken, bramenjam koken, schoenen poetsen, zilver poetsen. Appelmoes koken deed ik dan met een zakje appels uit de supermarkt. Gisteren had ik een paar appeltjes meer. Ik had ze maandag al meegenomen, maar toen kwam het niet handig uit en is er geheugentraining gedaan. De appels zijn blijven staan  tot dinsdag. Kwam dat even mooi uit! Staat er rode kool op het menu. Wat is lekkerder dan rode kool met zelfgemaakte appelmoes! We hadden zoveel gemaakt dat we de nog warme appelmoes konden delen in het restaurant beneden. Idereeen kon meesmullen. Kijk, dat vind ik nou zo'n knipoogje, dat dit zo mooi uitkomt passend bij het menu en genoeg voor iedereen beneden.

Komende dagen is er nog wel wat werk te verzetten, maar ik ervaar het echt als een soort oogstfeestje. Leuk om te doen; flink doorwerken om je oogst (andermans oogst, voor mij een geschenk) te verwerken. Appelmoes, appelcompote, appeltaart, appel in bladerdeegpunten, iemand nog suggesties voor het verwerken van  appels of walnoten?

3 opmerkingen:

  1. Misschien is appel-vlierbessenjam nog een ideetje? ('k schreef er gisteren nog over). Of jam met appel en wat ander fruit, zoals pruimen, frambozen o.i.d. Ik verwerk het altijd met halfvolle geleisuiker. Niet zo zoet maar wel heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb echt bewondering voor je. Wat zullen ze het leuk vinden daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh fijn! Mogen Sarah en ik daarmee wat bakken met de bakclub van zondagmiddag, voor cel? En als er dan nog appels over zijn, wil ik me ook wel opofferen om wat appelflappen mee naar Groningen te nemen hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen