23 oktober 2011

Hoe mislukte cake toch leidt tot succes.

Een tijdje geleden heb ik 2 cakes gebakken; eentje naturel en eentje met walnoten. De smaak was prima, maar. . . .  de cakes waren amper gerezen!  Dat geeft je zelfvertrouwen toch wel een deuk hoor. Zoiets simpels als even gauw een cake bakken en dan mislukken.

Gistermorgen was ik op mijn werk in het verzorgingshuis en kwam met een verzorgende op het idee om iets lekkers te maken voor het weekend. Dat is snel beloofd, maar wat ga je dan maken? Dan toch maar cakejes? Al doende vertelde ik de bewoners hoe het bij mij de vorige keer zo mislukt was en ik maar niet kon achterhalen waardoor dat nou zo misging. Dus dan zouden we het samen doen, zodat het niet zou mislukken.
Dan mislukt het toch ook niet, met zoveel ervaren baksters en een proffessionele bakker erbij? En daar begint nou het succes van gisteren; normaliter houdt de man die vroeger bakker was, zich buiten alle (bak-)aktiviteiten. Nu begon hij toch te helpen en tips te geven om het beslag te maken, net als de dames. De één geeft de tip om het belsag te mixen in de gootsteen met warm water, de ander vertelt dat echt alle boter goed gemixt moet zijn, eieren er één voor één erdoor, en zo verder. Zo maakten we met zijn allen de cakejes.
Zo mooi om het op deze manier te doen; niet de activiteitenbegeleidster die "het allemaal wel even zal laten zien", maar samen aan de slag. Samenwerken om iets tot een succes te maken.

Het weer uit de oven halen van de cakejes moest ik aan een ander overlaten, dus toen ik vanmorgen terug op mijn werk kwam bleken de cakejes wel goed gelukt, maar te hard en sommigen wat te donker.
Wat is het dan leuk om die cakejes dan even lekker zacht te maken met een flinke dot slagroom. Die slagroom bleek ook heel lekker te zijn op de koffie. zo mooi om dan die ogen te zien glimmen en mensen ziet genieten van een dot slagroom.

Zo heb ik dus afgelopen weekend mogen werken. Genietend werken met mensen door hen te laten genieten en ze te laten ervaren dat ze waardevol zijn. (Zo word je gezegend in het tot zegen zijn.)

2 opmerkingen: