06 oktober 2011

Waterverbruik

Ons waterverbruik is nu ingeschat op het verbruik van de vorige bewoners. Hoewel zij maar met 2 personen waren, ligt dit veel hoger dan ons verbruik. dus toen wij in het huis aan het klussen en verbouwen waren heb ik gelijk waterbesparende perlatortjes op alle kranen gezet waar dat kon. de kosten hiervan zijn niet hoog en wie weet hoeveel ze zullen besparen. Ik heb geen bespaarder op de badkraan gezet, want dan duurt het zo lang voor het bad vol is. (In de praktijk blijken we het bad trouwens amper te gebruiken.)

Gisteren hebben we de monteur bij de cv ketel gehad voor de jaarlijkse (?) controle en onderhoud. Op een gegeven moment vroeg hij of we bewust het water zo zuinig afgesteld hadden. Nee dus, wij hebben nergens aangezeten, alleen perlators erop gezet. Hij had de warmwaterkraan van de wastafel in de douche aangezet en die blijkt zo'n 5 liter water per minuut te tappen. dit is volgens de monteur te weinig voor de ketel. De ketel kan hierdoor zijn warmte niet goed kwijt en zal afslaan, om even later weer aan te gaan, weer af te slaan en zo zullen wij een wisselende warmwatertemperatuur gaan ervaren. dit hebben we nog niet gemerkt omdat het zomer was. We zullen het in de winter wel gaan merken zegt hij. Ook met douchen. De perlator eraf geschroefd. geeft de kraan bijna 7 liter water per minuut. dat is dus wel 50 % meer. We hebben later de douche nog nagemeten, maar die geeft 6,5 liter water per minuut, dus dat gaat waarschijnlijk geen problemen geven.

Ik heb nog gevraagd of dat wisselen van aan en afslaan van de ketel dan ook extra gas kost, dat niet.

Maar hier had ik zelf nog nooit van gehoord. Ik twijfel nu dus of ik die perlators er tussenuit zal halen of toch laten zitten. bij de wastafels merkt niemand die wisselende watertemperatuur. Wel een hoger waterverbruik. Herkent iemand dit verhaal? Wat zal ik doen?

1 opmerking:

  1. Ik ken dit ook helemaal niet, en kan je helaas niet adviseren. Het klinkt best ingewikkeld!

    BeantwoordenVerwijderen