17 januari 2012

Kesjer cursus

Gisteravond de laatste avond gehad van de Kesjer cursus. Kesjer betekent verbinding. Deze cursus wil de verbindingen laten zien van de Joodse wordtels van het Christelijk geloof. Wij waren er met cursisten uit verschillende kerken.

Dat Jezus een Jood is weten we allemaal wel, maar vaak beseffen we niet hoe ver wij van de Joodse wortels zijn afgedwaald. Deze cursus was echt een eyeopener voor mij en meerdere andere cursisten.

Veel dingen lezen wij nu met een Griekse, westerse, bril, terwijl het vanuit het Jodendom geschreven is. Hierdoor interpreteren we veel dingen verkeerd. Dit is al door de eeuwen heen zo. Deze cursus liet mij zien wanneer, hoe, waardoor er dingen fout zijn gelopen en hoe we de bijbel meer vanuit de Joodse, bijbelse bril kunnen leren lezen.

Ook de rol van Israel, de kerken, de Christelijke en Joodse feestdagen, de vervangingsleer,  alles komt aan bod.

Het heeft mijn denken wel veranderd, omdat ik veel nieuwe inzichten kreeg.
Ik heb me daar hardop afgevraagd of dit nu een klein groepje is die een nieuwe stroming wil introduceren, of dat dit breder is.
Het schijnt toch al wereldbreed te zijn dat mensen deze nieuwe inzichten krijgen. Ook al was het voor mij nieuw, wereldbreed dus niet. Nu neem ik t niet klakkeloos aan als zij zeggen dat het al wereldbreed is, maar inderdaad zie ik nu ik het weet, op meer plekken dat mensen zich her-orienteren op de wortels, de oorsprong van het Christelijk geloof.
En jij? U?

Wil je meer weten?
http://www.kesjer.nl/ of http://www.shoresh.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten