04 januari 2012

Ontsomberen met gemeentelasten.

Als we de media geloven hebben we volgend jaar amper nog te eten. Zorgkosten met tig-tal procenten omhoog, kinderopvangtoeslag met honderden euro’s per maand minder, woonlasten met enkele tientjes per maand duurder. Gas, water en electra veel duurder, toeslagen vanuit de overheid worden flink minder noem maar op. En zo lezend praten we elkaar een flinke recessie of depressie aan. O ja, ik ben daar ook gevoelig voor om in mee te gaan. Maar soms moeten we toch eerst beter lezen of als die sombere praat ook echt onze portemonee beïnvloeden. Dus kijken naar de cijfers en feiten, voordat we gaan somberen.

Deze week stonden de nieuwe bedragen in het lokale krantje met daarin de nieuwe tarieven voor de gemeentelasten. Ik vind die verhogingen meevallen. Natuurlijk kijk ik alleen naar de dingen die mij aangaan, want zo hoef ik geen parkeerkaart omdat ik niet in de binnenstad woon. Natuurlijk heb ik wel te maken met de OZB en de WOZ, maar omdat ik nu de juiste woningwaarde nog niet weet,hou ik dat even buiten dit lijstje. Ik kom daar later op terug.

Wat cijfers op een rijtje;

Afvalstoffenheffing
De tarieven voor de afvalstoffenheffing en de reinigingsheffing zijn in principe 100%-kostendekkend op begrotingsbasis. De tarieven voor 2012 blijven hetzelfde als in 2011:
- meerpersoonshuishoudens €198,00.
Het wegbrengen van grof huishoudelijk naar het milieupark blijft op het bedrag van €15,00 per aanbieding.

Rioolheffing
De rioolheffing is op begrotingsbasis 100% kostendekkend. Door een lagere heffing van Rijkswaterstaat (heffing overstort Randmeer) en het meerdere aantal woningen kunnen de tarieven voor 2012 dalen met €10,00 voor woningen. De tarieven voor de rioolheffing zijn dan €116,00 (was €126,00) voor woningen.

Hondenbelasting
Hierover heb ik op de gemeentesite niets gevonden en ga er gemakshalve maar even vanuit dat dit zo blijft? Per hond per jaar € 52,96

Dus in dit rijtje heb ik volgend jaar een tientje minder lasten. Ik weet dat ik met nog niet rijk moet rekenen omdat ik de OZB nog niet weet, maar toch leuk. Weer een reden extra om niet mee te gaan in het somberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten