04 februari 2012

Met de vrachtwagen mee.

Vorige week ben ik met manlief meegeweest. Hij rijdt op een grote vrachtwagen.
Hij is een vrachtwagenchauffeur die de spullen van het bedrijf zelf vervoert. Eigen vervoer heet dat. Ik ben wel eens eerder meegeweest. Op zich best bijzonder dat je zomaar een dag mee kan met het werk van je man. Dat zullen niet veel vrouwen kunnen.
Ik zie dat in ieder geval niet voor me als je man een kantoorbaan heeft.
De kinderen gaan ook geregeld mee. Heerlijk vinden de meesten dat. Pa heeft ondertussen wel concurrentie gekregen omdat een zoon ook op de vrachtwagen rijdt en ook om de week snachts rijdt. Dat is ook wel heel interessant. Dus komen ze ook vaak om met zoon mee te gaan.

Het is gewoon fijn een dag samen te zijn. Onderweg zeg ik dan helemaal niet zoveel, maar zit ik heerlijk van me af te kijken.
In de zomer ben ik wel eens meegeweest en kon ik tijdens het lossen en laden lekker een beetje rondkuieren of in de zon zitten. Nu was dat veel te koud. Ik heb m'n breipennen en een nieuwe bol wol meegenomen om de wachttijden toch iets te doen te hebben. Een boek daar had ik even geen zin in. Wat is het goed geweest iets mee te nemen. In Ahaus in Duitsland heb ik ook even zitten breien. Een andere chauffeur die dat zag had daar dikke schik om. Vond t wel leuk. In Ahaus moesten zware aluminium panelen gelost worden van 12 meter lengte. Dat duurde dus ook wel even, want het moest eruit met een gewone heftruck. In Emmen moesten we totaal 3,5 uur wachten! Toen was de wagen wel weer geladen en konden we wegrijden. In die 3,5 uur heb ik een flink stuk kunnen breien.

Ik probeer onderweg ook foto's te maken, maar echt tevreden ben ik niet over de resultaten. Ik zal wel iets niet goed doen met m'n camera. Bovendien zijn het dan vaak foto's vanuit een rijdende auto, dat is altijd lastiger.

De Yssel bij Zwolle.


Laagstaande zon bij Wezep.

Vanmorgen tijdens ons ontbijt kwamen twee jongens terug uit de nachtdienst. Zij hebben auto-onderdelen , waaronde veel accu's vervoerd naar de autogarage's. Die hebben het echt zwaar gehad. De vele accu's zijn op zich al zwaar zat, maar dat bedoel ik niet eens. De temperatuur was gedaald tot - 22 graden! Echt waar! kijk maar.


Deze foto heeft hij zelf gemaakt. Vanmorgen om 6 uur 41. Vanacht waren ze dus bijna echte iceroadtruckers. (Een tv programma waar deze chauffeur graag naar kijkt.)
En dat doet je wel even beseffen wat er allemaal komt kijken bij onze bevoorrading. Wij gaan er gewoon van uit dat die nieuwe accu er gewoon is bij de garage. En wat denk je van dagverse melk en onze toetjes? Die zijn ook allemaal vanacht rondgebracht. Nu kan ik hier schrijven; petje af voor ze, maar eerlijk gezegd kunnen we/ze die buiten beter ophouden. In Belgie hebben ze daar ook een mooi woord voor; Chapeau!



3 opmerkingen:

  1. Leuk hè, zo'n dagje mee op de vrachtwagen! Man was vroeger ook vrachtwagenchauffeur en ik ging ook wel eens mee. Ook met de kinderen nog in de luiers, die vonden het prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zegt het zelf. Dat is wel het unieke aan de baan van vrachtwagenchauffeur!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig is dat he! Vroeger toen ik voor het eerst mee mocht met me opa was ook super.

    BeantwoordenVerwijderen