16 april 2012

Appelbloesem en oogstverwachting.

Appelbloesem
Vorig jaar is het appelboompje verpoot tijdens de verhuizing. Bij het uitgraven waren er zoveel wortels beschadigd dat ik me serieus afvroeg of het boompje dat wel zou overleven.
Het boompje heeft het overleeft! Groeit nu volop. Het was de bedoeling dat het een leiboompje zou worden. Dat is het ook wel geworden, maar een beetje scheve. Gelukkig geeft dat niet, want het scheve leiboompje groeit ook.
Appelboompje

Er zitten nu wel 6!  ;-)  polletjes bloesem in.
Nu rijst alleen de volgende vraag; leidt die bloesem wel tot fruit? In de vorige tuin hadden we 2 boompjes, nu maar 1. Gaat dat wel goed? Moeten er niet 2 boompjes bij elkaar staan om vrucht te kunnen dragen? Sommige soorten hebben meerdere bomen nodig, andere zijn zoals dat heet “zelf”bestuivend. Ik heb de gegevens niet meer van mijn boompje. Ik zal het dus moeten afwachten.
 Misschien is deze soort zelfbestuivend, misschien staan er appelboompjes van anderen dichtbij genoeg. Zodra er een mini-appeltje zichtbaar wordt weet ik dat dit goed zal gaan. Of de appels dan groot genoeg zullen worden moet ik een zomer afwachten, maar dat geeft niets. Dat geduld heb ik dan wel, eerst wil ik weten of het wel kan.

Ook heb ik vorig jaar een bessenstruik gepoot. De bessenstruik is een nakomeling van de grote bessenstruik van het oude huis. Daar haalde ik gerust 2 kilo bessen van 1 struik. dit is nu nog een kleintje.

Kleine bessenstruik
Misschien haal ik er dit jaar wel 1 trosje besjes van af; dan kan dan als decoratie op de vla dienen.
Later in dat jaar pootte ik een mini kersenboompje. Die staat in de voortuin, meer zon. 
Kersenboompje
Onderaan het blad bungelt een wit plukje; dat zijn twee kersenbloesempjes!  ;-)

Dit jaar heb ik een bessenstruikje gepoot van blauwe bessen. De foto is vanmorgen gemaakt, toen het nog volop in de schaduw stond en het is geen beste foto. Maar zelfs al zou het een totpfoto zijn, dan nog zie je dat het nu nog maar een klein pierig struikje is.  Nog geen 25 cm hoog. Vergt wat geduld om te kunnen oogsten.

Piepklein zwarte bessenstruikje
Natuurlijk wordt het zo geen topoogst dit jaar, maar ik geniet er nu al wel van. En van  het idee dat het er aan zit te komen.  Ooit.

Gisteren heb ik enkele walnoten in de grond gestopt, om te kijken wat die gaan doen. Maar nu las ik vanmorgen in de krant dat die ook geënt zouden moeten zijn om goede vruchten te dragen? Moet ik nog maar eens uitzoeken.
Nu eerst maar eens de vaatwasser leegruimen en de was ophangen. Beide apparaten zijn klaar met hun werk.

2 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk zeg, al dat fruit in de tuin! En de appelboom... misschien is er inderdaad ééntje in de buurt. Bij onze buren staat er een en dat maakt dat wij ook elk jaar volop oogst hebben van onze boom. Werkse nog eventjes hoor! Ik ga vanmiddag maar eens met een sopje rond. Geen overbodige luxe ben ik bang ; (

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat de appelboom de verhuizing overleefd heeft! Het zou toch jammer zijn als het niet was gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen