19 mei 2012

Hemelvaartsdag

Afgelopen donderdag was het hemelvaartsdag.

Meestal is dit een ongewone vrije dag. Lijkt een beetje op een zondag, maar dan anders. Van huis uit is er voor zover ik me kan herinneren weinig gedaan op of met deze dag. Er was wel eens sprake over dauwtrappen, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat zelf ook gedaan heb. Inmiddels weet ik de religieuze achtergrond van deze dag. Ik zal deze dag niet gebruiken om naar een meubelboulevard, tuincentrum of winkelcentrum te gaan. Misschien wel op bezoek bij familie, vrienden of bekenden.

Dit jaar was ik ingeroosterd om op mijn werk, op de middag het middagprogramma te verzorgen voor de bewoners van het verzorgingshuis. Hoe geef je dan zo'n middag vorm? Ik hoef het niet vorm te geven als geestelijk verzorger, maar hoe is hemelvaartsdag eigenlijk? Is het een soort rouwdag, omdat Jezus van de aarde weg ging en zijn volgelingen nog niet konden beseffen wat er zou gaan gebeuren? Is het een soort feestdag omdat Jezus naar zijn Vader gaat en Zijn troon bestijgt? Een soort kroningsdag? Hoe vier je dat dan in een verzorgingshuis? Vier je dit? Of probeer je er gewoon een gezellige middag van te maken? Hoe beleven ouderen zo'n dag?

Smorgens, nog in bed, bedacht ik dat ik wel wafels kon gaan bakken. Gewoon in het restaurant. Iedereen die wil kan dan aanschuiven en een wafel mee-eten. Dus alles bij elkaar gezocht en meegenomen naar mijn werk. Dit met de medewerkers van het restaurant besproken. Die vonden het ook een leuk plan. Later bedachten ze dat het restaurant niet geschikt was om wafels te bakken; het brandalarm/ rookmelder  was erg gevoelig afgesteld. Het vervelende is dat op het moment dat er toeters en bellen gaan rinkelen, deze ook gaan bij de brandweer. Binnen enkele minuten moet je dan afbellen anders staan zij op de stoep met 6 man. Ook moet er een technisch installatiebedrijf gebeld worden om het alarm weer uit te zetten. Teveel risico's dus.
In overleg met de bewoners zijn we samen gaan bingo-en en sjoelen en werd t ook heel gezellig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten