17 september 2012

15 jaar en 18+ games

Eigenlijk weet ik het al een tijd, maar heb het op zijn beloop gelaten. Mijn zoon van 15 speelt 18+ games. Hij is de enigste niet, dat weet ik wel. Maar toch.

Eigenlijk heb ik de smoor in dat ik het op zijn beloop heb gelaten en toen niet had ingegrepen. En ik vind het flauw om dat nu alsnog zomaar te doen. Of een net gekocht spel in beslag te nemen omdat het een 18+ spel is. Dan is het eerste commentaar; "maar de andere spellen mogen ook!"

Het spel in beslag nemen als hij er te laat mee bezig is klopt niet met de daad. Ik ben van de soort dat vind dat een straf in overeenstemming moet zijn met de fout. Dus wordt je te vaak betrapt op te laat, dan moet je die te laat tijd eerder naar bed. (in het donker!) Ik kan dus geen spel in beslag nemen omdat hij het er te laat mee heeft gemaakt. Een tijdlimiet stellen van, laten we zeggen maximaal een uurtje,  lukt ook wat lastig omdat hij de pc op zijn kamer heeft staan. Nu lijkt het net of hij helemaal vrij spel heeft in huis, maar dat is ook weer niet zo. Vraag t hem maar als je 'm kent. Hij is het er helemaal niet mee eens dat het om 22.00 helemaal donker moet zijn in zijn kamer.

En het lastige is dat je er niet goed de vinger achter kunt krijgen welke invloed het spel op het kind (sorry jongen) heeft. Natuurlijk, als ouder kan ik hem zeggen dat hij er humeurig van wordt, maar dat is voor hem zo slecht aantoonbaar. Ik bespreek het wel eens met hem op een rustiger moment, maar na een tijdje komt het humeur er toch weer in.

Nu ik dit zo schrijf bedenk ik dat ik wel het nieuwe spel wel in beslag had moeten nemen toen hij t gekocht had. Eén 18+ spel toelaten, betekent nog niet dat de extra 18+ spellen dan maar zijn toegestaan. Maar kan dat nu nog, na 2 weken? Ik kan hem in ieder geval zeggen dat er geen nieuwe spellen meer bij mogen komen.
Pffft, best moeilijk hoor, pubers in huis. Zeker als ze ook nog eens zo goed gebekt zijn en je van goede huize moet komen om hen op basis van goede argumenten te overtuigen.

Voor peuters heb je wel vaak moederochtenden, consultatiebureau's en weet ik veel wat voor hulpcentra. Voor puberouders is dat veel moeilijker te vinden. Soms lucht het wel al op als je ook bij andere ouders dingen herkent.
Herkennen jullie wat ik net schreef en wat zouden jullie doen?

5 opmerkingen:

  1. Zoon mocht voor zijn rapport (in juli) een spelletje voor de pc uitzoeken van opa en oma (dat kan hij dan bij hen spelen). Zoon wordt in oktober 13 jaar. Hij koos een erg agressief oorlogspel (zag er heel eng echt uit) van 18+. Ik wilde het eerst gewoon verbieden maar ik heb er uiteindelijk met hem over gesproken en hij had heel veel argumenten waarom wel (hij is ook heel goed gebekt en standvastig). Ik heb hem rustig uit laten spreken en toen gezegd dat ik het toch niet wilde en daarbij wat argumenten van hem weerlegd. Uiteindelijk ging hij morrend akkoord en kreeg minecraft.
    In jou geval is het moeilijk om het na twee weken nog af te pakken misschien kun je met hem bespreken dat hij het niet zo lang en/of niet zo vaak speelt.
    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meid, ik herken je verhaal, die van mij is 17 en die strijd heb ik nu wel verloren. Maar goed als je 17 bent, ben je al weer bijna 18.. Een paar jaar terug hadden wij nog windows xp en kon je een gratis timeslot downloaden en de max. speeltijd per dag instellen. Dat scheelde heel veel discussies en gezeur, helaas was het niet compatibel met vista ed. dus discussies over hoelang gaan hier nog steeds door...

    groetejs Annamarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een dilemma's, hè? Timeslot hebben wij ook gebruikt, en we hadden bovendien na 22:00 uur de internetrouter uit. Maar ja, daar heb je alleen wat aan als het een spel over internet is ;-)
    Volgens mij is het vooral belangrijk om de communicatie erover open te houden. En het lijkt erop, dat jullie dat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tip als je zelf dan niet zonder internet wilt zitten:
    1. Gewoon een draadje
    2. Een extra router met een geheim wachtwoord alleen voor jezelf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, vond je blog via via en je stukje sprak me aan omdat ik dat herken.
    Nu moet ik zeggen dat er nogal verschil in spellen zijn van 18plus.
    De een is veel groffer, realistiser enz.. Dan de ander.
    Voordat hier een spel gespeeld/ aangeschaft mag worden, laten ze eerst ,via youtube, of een triler aan ons zien hoe dat spel gaat en hoe het eruit ziet. Zo kunnen we samen in gesprek gaan en beoordelen of het wel of niet geschikt is en waarom. Dit heeft hier tot nu toe nog goed gewerkt.
    Waar we ook op letten is het verslavingsgevaar, als een spel te overheersend wordt wat tijdsbesteding, dan is het over. Dit weten ze van te voren.
    Groetjes Dineke

    BeantwoordenVerwijderen