15 september 2012

Geen tweede oogst dit jaar.

Schreef ik een tijdje terug trots over mijn eerste bramenoogst, zie hier , nu zijn we al weer een tijdje verder en is er geen tijd meer geweest om nog wat te plukken.



Dus blijft het bij mijn eerste oogst denk ik. Tijdens het uitlaten van de hond zie ik nog wel eens enkele braam aan de struik, maar veel is het niet. Toch jammer. Maar wat kun je het druk hebben soms. Dan kom je niet aan zo'n ontspannend klusje toe als bramen plukken.

Ooit heb ik ook wel eens jam gemaakt met vlierbessen, maar dat was niet echt een succes. Ik denk dat ik geen goed recept had. Ik denk dat ik het had moeten combineren met iets anders zodat het wel lekker werd. Hier en daar staan nog wel zwarte vlierbessen. Misschien zou ik daar nog wat mee kunnen doen. Moet ik wel opschieten, anders zijn de vele vogels mij voor. Ik denk dat minder mensen op de vlier afkomen dan op de braam. Vlier heeft het imago giftig te zijn. Maar de zwarte bessen zijn, zeker als je het kookt niet meer giftig.

Toch zie je steeds meer wildplukkers. bij de bramen zeker, maar eergisteren zag ik ook iemand rozenbottels plukken. Dat kan voor bloemschikken zijn, of voor verwerking tot jam. Ze was zo druk bezig dat ik haar niet heb aangesproken, ik wilde haar er niet bij storen.

Vanmiddag heb ik de broodbakmachine ook weer eens aangezet. dat was al weer eentijd geleden dat ik die gebruikt heb. Nu zit er een lekkere Franse Brioche in.

Recept Franse Brioche voor broodbakmachine

400 gr. bloem, 2 eetlepels suiker (25 gram), 3 eieren met melk aanvullen tot 200 ml, 1 theelepel zout (5  gram) 4 gram droge gist,

Dit doe je in je broodbakmachine. Normaal of frans programma.
Zelf zet ik de broodbakmachine nog wel eens uit zo vlak voor het bakken als het brood niet voldoende naar mijn zin is gerezen.
Dan laat ik het een tijdje met gesloten deksel staan tot het voldoende gerezen is. Dan zet ik de broodbakmachine opnieuw aan op alleen het bakprogramma.

Echt een zondagmorgenbroodje. Tja, t is met te vroeg om deze op zondagmorgen te bakken. Natuurlijk kan dat best met een broodbakmachine, kwestie van instellen, maar dan heb ik geen controle over het voldoende rijzen van het brood. En dan haal ik weer allerlei werk op m'n hals voor de zondag, wat best op de zaterdag kan.

Fijn weekend allemaal!

1 opmerking:

  1. Vlierbessen met appel is een goede en lekkere combinatie om jam te maken.Nu is het er een goed moment voor, appels en vlierbessen zijn ongeveer tegelijk klaar voor de oogst.(ook de valappels zijn er zeer geschikt voor.
    Veel succes
    Gea

    BeantwoordenVerwijderen