27 september 2012

Pensioendriedaagse.

Vandaag is de pensioendriedaagse begonnen. Ooit van gehoord? Vorig jaar hoorde ik er voor het eerst van. Het is een driedaagse campagne om die ene helft van Nederland wakker te schudden en ook eens na te laten denken over hun pensioen. De helft van de Nederlanders schijnt amper na te denken over hun pensioen, of hoeveel die later zou kunnen zijn. En vrouwen schijnen helemaal weinig te weten over hun financiën. (Nu of later)

Wil je zelf ook eens meer weten over je pensioen? Kijk dan eens op deze sites;
www.pensioen3daagse.nl
www.mijnpensioenoverzicht.nl
Voor die onderste site heb je je DigiD nodig, omdat je zo je eigen privéinformatie krijgt.

Nou hoor ik net bij die andere helft, en ben nog vrouw ook, die toch eens naar haar verwachte pensioen gekeken heeft, maar ben er niet veel wijzer van geworden.
Ik heb een heel mooi duidelijk overzicht gekregen;
 *Hoeveel pensioen ik straks kan verwachten bij pensioenering.
 *Hoeveel ik of mijn partner krijgt bij overlijden.
 * Bij welke pensioenfondsen ik sta geregistreerd.

Ik heb dat ook voor mijn man opgezocht. Dus zijn pensioenoverzicht heb ik hier ook voor mij liggen. Alles even duidelijk en helder, en toch schieten wij er niks mee op! Door dat ene zinnetje; Als u ooit bent gescheiden kan uw pensioen lager zijn dan in de tabel vermeld staat.
Manlief en ik hebben ieder een scheiding achter de rug. Dus de gegevens van mijzelf en van manlief zijn zoals ik ze hier voor me heb liggen niet betrouwbaar. Het kan (veel?) lager zijn dan er staat. Maar hoeveel lager, of hoe ik dat ongeveer zou kunnen berekenen staat nergens vermeld.
Dus moeten we ons maar niet rijk rekenen op basis van deze papieren. Weet jij toevallig hoe ik het verschil ongeveer uit zou kunnen rekenen, danhoor ik dat graag.
Mocht jij nou niet gescheiden zijn, dan is de site wel een echte aanrader! Echt heel duidelijk en voor iedereen te snappen.

Succes!

1 opmerking:

  1. Contact opnemen met je pensioenfonds(en)? Ik meen dat een ex-partner soms recht heeft op een deel van het pensioen, maar dit is misschien ook besproken en vastgelegd tijdens de scheiding(en).

    BeantwoordenVerwijderen