20 september 2012

Zelf wasmiddel gemaakt.

Vorige week heb ik het ook geprobeerd. Om met het recept van genoeg.nl zelf wasmiddel te maken. Lees de link waar ik de informatie vandaan heb.
Zelf wasmiddel maken | Uitgeverij Genoeg


Ik wilde er niet eerder over schrijven voor ik zeker wist of en hoe het werkte. Ik heb nu een tonnetje in de badkamer staan met dit wasmiddel. Het is wat dikker en lijkt wat op gel. Ik heb nu meerdere wassen gedraaid met dit middel. Het is heel fijn spul.
Het was goed genoeg schoon en houdt de was zo zacht dat ik meteen na de eerste was gestopt ben met wasverzachter. Dat is dus de tweede winst.
De eerste winst is het veel goedkopere wasmiddel, de tweede dat ik geen wasverzachter meer nodig heb. Ik ben er dus wijs mee, want met 5 minuutjes werk heb ik een boel wasmiddel (2,5 liter).


Maar nu las ik net weer ergens dat het slecht zou zijn voor de wasmachine. Het zou vet achterlaten in de watertoevoer waardoor de boel verstopt zou raken. Dat zou ik natuurlijk kunnen ondervangen door het niet meer in het machinebakje, maar in een wasbolletje te doen. Dus dat ga ik zowiezo doen.

Of het soda zou slecht zijn voor de machine. Nou weet ik het dus niet meer. Toch maar weer overstappen op de budgetwasmiddelen? Nu voordelig uit zijn met boodschappen om straks wasmachinereparaties te betalen schiet niet op.

Heeft iemand hier al langer dit geprobeerd? Wat is jouw ervaring?

5 opmerkingen:

  1. Lijkt me niet slecht voor de machine; soda ontvet juist en zeep is zeep.
    Je kunt 1x per maand op 95 graden wassen(witte was) en in het spoelwater wat azijn doen. Ontvet goed en de zeepresten worden zo weggespoeld.Succes!
    Groet Renee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het schijnt dat je soda alleen kunt gebruiken als je wasmachine een RVS kuip heeft. Als je een oude machine hebt is de kuip vaak van alluminium en dat gaat niet samen met soda.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb vorige week voor het eerst zelf wasmiddel gemaakt, ik vind het super. Heb van moeders ooit 6 blokken sunlight zeep gehad, nu komen ze van pas. Hoefde alleen maar 80 gr. soda te kopen en nu heb ik 5 l.wasmiddel en alle wassen schoon en zacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was altijd met Marseille-zeep en gooi in het wasverzachterbakje een flinke scheut azijn. Verzacht de was en ontvet de machine!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gister toch maar 2 flessen formil gekocht bij de lidl.aanbieding 4 euro.

    BeantwoordenVerwijderen