02 oktober 2012

Dagje naar zus toe.

Gisteren bij mijn zus geweest.
  't Is zo'n klein zinnetje.

Wonen op kleine afstand van elkaar, nog geen 30 km. En toch heel bijzonder, samen koffie drinken. Mijn zus en ik. We zijn vrij verschillend. Zo verschillend dat we elkaar zo af en toe niet uit kunnen staan. Zo eigen dat we elkaar toch soms missen. M'n zus en ik.

Gisteren ben ik bij haar op bezoek geweest. Het was gezellig. Lekker bijgekletst. We hebben met elkaar gekletst of we elkaar vorige week nog gesproken hadden, terwijl dat dus niet zo is. Ik zou zo niet weten wanneer wij voor het laatst zo één op één gesproken hebben. Ze had al heel lang een nieuwe eethoek, die ik nog niet gezien had. Nu ik dit schrijf vraag ik mij af of zij al eens hier in huis geweest is. Mijn geheugen laat me nu wat in de steek.

Maar het is gewoon wel fijn om ook eens met je zus over dingen te praten, de kinderen, hun scholen of hun werk, het werk van onszelf of het werk van onze mannen, de gezondheid van onze ouders, de hypotheek ..........tijd te kort. Want we zijn ook nog op sjouw geweest. Het leukst vond ik het om naar een stalletje te gaan van een boer daar in de buurt. Hij heeft een kar aan de weg staan met kalebassen en pompoenen er op. Alles is geprijsd en het geldkistje staat ernaast. Alles op basis van vertrouwen.

Zij woont in een dorp, waarvan ik toch zeg daar niet meer te willen wonen. Toch woont ook zij heel mooi. Mooi landelijk. En met een andere mentaliteit en prijsklasse van sommige dingen. Ik ben gisteren leuk geslaagd voor o.a. pompoenen, aardappels en appels. 5 kilo elstars voor 7,- . Later zag ik elstars in de supermarkt voor 2,39 per kilo. Of 10 kilo Frieslander aardappelen voor 6,-. Nou zegt die soortnaam mij niks, omdat ik meestal budgetaardappelen neem. Maar ook die zijn nu nog duurder.

Nu we het toch even over kostprijzen hebben; De postzegels worden volgend jaar weer duurder. Nu kosten deze 0,50 per stuk. volgend jaar 0,54.  Ik heb er nog genoeg op voorraad, van 0,46 per stuk. Maar misschien wil je zelf nu ook een voorraadje aanleggen. Voor de postzegels die je nu koopt hoef je niet meer bij te plakken als ze duurder geworden zijn. Dus mijn postzegels van 0,46 blijven volgend jaar gewoon geldig en gelden dan als zegel van 0,54.

Ik moet trouwens ook weer eens gaan struinen voor de gas en energieprijzen. Mijn contract is afgelopen. Natuurlijk kan ik het stilzwijgend door laten lopen, maar weer eens gaan winkelen kan geen kwaad. als ik daar mee klaar ben, zal het premieoverzicht voor de zorgverzekering voor volgend jaar ook wel op de mat liggen. Ook kdaar moet ik me weer goed in verdiepen. Toen de jongste klaar was met de orthodontist heb ik het pakket omlaag geschroefd. Nu is er eentje bij gekomen, die t misschien weer nodig heeft. Even goed uitzoeken dus, want hier niet of slecht verzekerd voor zijn kost gauw 50,- per maand. Met al dat ge-uitzoek heb ik amper tijd voor afstoffen:  ;-)

Nu wordt t rap tijd om maar eens aardappelen te gaan schillen. Vanavond spitskool met spekjes en creme fraiche, aardappelen en slavink.

3 opmerkingen:

  1. Ik woon ook in een dorpje. Hier heb ik afgelopen zaterdag Elstars geplukt voor € 0,45 per kilo. Ook gewoon op vertrouwen. Je gaat gewoon plukken op 600 meter van de boer en daarna ga je met je buit naar de boer om te betalen. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik heb hetzelfde met mijn zus. We wonen zelfs op het zelfde dorp. Wel jammer vind ik het. ikzelf wip nog wel eens bij haar aan, maar ze komt nooit bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je zo'n fijne dag met je zus hebt gehad, het gezin waar ik uit kom (3 meiden) ligt door allerlei problemen compleet uit elkaar. Gelukkig kunnen mijn/onze kinderen het beter met elkaar vinden en gaan ze door het vuur voor elkaar. Dus geniet maar van het contact .

    BeantwoordenVerwijderen