19 november 2012

over bruine bonensoep en n bijzondere kaart.

Het afgelopen weekend was het druk. Verjaardagsvisite  van manlief en een gebeurtenis op het werk waardoor ik in een soort emotionele achtbaan terechtkwam. Die rit is nog niet ten einde, dus heb ik t daar verder (nog) niet over. Van vrienden van me kreeg ik een kaart met deze tekst;



Die deed me wel wat. Want zo voelt t wel.

Zondag zijn mijn ouders geweest en kon ik mijn moeder eindelijk mijn bruinebonensoep voorzetten. Ze heeft daar al veel eerder om gevraagd, maar toen was t nog hartje zomer. Niet echt weer voor bruinebonensoep. Gisteren dus wel. En eigenlijk is deze heel makkelijk te maken. Dus hier is mijn recept.

Bruine bonensoep.

Neem een grote soeppan.
125 gr magere gerookte spekjes een beetje kleiner snijden. Dit fruiten in de soeppan met een uitje, een in blokjes gesneden winterpeen en een gesneden prei. Voeg 1 pot runderbouillon toe. Open 2 blikken bruine bonen en pureer de inhoud van 1 van de blikken. Ik zet altijd gewoon de staafmixer in het blik. Wel hou ik m'n hand er even boven om te voorkomen dat de bonen tegen het aanrechtkastje aan spetteren. Doe dit in de pan erbij. Je kunt ook 1,5 blik pureren.
Voeg een kleine in plakjes gesneden rookworst toe. Op smaak maken met wat cayennepeper. Geen extra zout meer toevoegen! De soep is van zichzelf door de bouillon en spekjes zout zat. De soep is het lekkerst als je het een dag van tevoren maakt. Je kunt dan op de dag zelf even bekijken of de soep zo niet te dik is. Dan kun je nog wat water toevoegen.
Eet smakelijk.



1 opmerking: