12 januari 2013

Bel ik nou wel of niet de politie?

Toen wij net een half jaar in deze wijk woonden werd s'nachts de autoruit ingetikt van een buurman. Toen was het gelijk duidelijk; politie bellen.

Een of twee keer per dag loop ik een rondje met de hond door mijn wijk. Ik woon vlak naast een middelbare school. Tijdens de wandelingen met de hond zie ik regelmatig dingen gebeuren waarvan ik heel zeker weet dat deze niet pluis zijn; Er wordt gedeald. En dan vind ik het een stuk minder duidelijk. Wat moet ik nu doen? Moet ik nu de politie bellen om dit te melden? Heeft de politie wel iets aan mijn meldingen? Willen zij wel dat er gebeld wordt over dit soort dingen? Het dealen is tenslotte secondenwerk. Moet de politie ook maar net in de buurt zijn.

Hoe ik ziedat er gedeald wordt? Aan de houding waarmee ze staan. Het is ook verschillend.
*Enkele dagen geleden zag ik een jongen half in een auto, hangend over de bestuurder heen. De auto stond daar met draaiende motor, een beetje achteraf bij de garageboxen. De fiets van die jongen stond 5 meter verderop. Nu weet ik inmiddels het kenteken niet meer van die auto. Met enkele tellen gingen die twee ook weer hun eigen weg.
*Het tunneltje waar ik regelmatig doorheen fiets is rond kooktijd ook vaak een handelsplaats. Dan staan ze bovenaan de trap.
*Eergisteren 4 jongens in het bosje achter de school. Ook aan hun houding kon je zien dat ze wel iets anders aan het doen waren dan een pakje sigaretten ruilen. Die groep oogt dan veel "geslotener". En ja, ik mag dan wel een half jaar stage hebben gelopen in het huis van bewaring, een jaar gewerkt hebben in een internaat voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen, ik ben nu natuurlijk nu maar gewoon een burger, die ook finaal de plank mis kan slaan. En dan laat ik de politie steeds voor niks rondjes rijden.



Als ik binnenkort eens een agent zie lopen in de binnestad, vraag ik t m toch eens. Of is er een agent die dit nu leest en t me eens uitlegt? Moet ik in dit soor situaties nou wel of niet bellen?

10 opmerkingen:

  1. Ik zeg: bellen.
    Als mijn kind op die school zat zou ik blij zijn dat er iets aan het dealen zou gebeuren.
    De politie kan zelf wel beslissen of ze iets met je melding kunnen doen.
    Ook is er niks mis mee de school op de hoogte te stellen. Dealen is toch een criminele activiteit, dus de politie zal blij zijn met informatie van betrokken burgers. Of ze het probleem direct kunnen oplossen is natuurlijk iets anders.
    Groeten
    Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bij twijfel toch bellen,want stel dat je gelijk hebt, dan ben je denk ik blij dat jij het gemeld hebt of de politie er nu wel iets mee doet of niet, dan weet jij in ieder geval dat je je best gedaan hebt,zo heb ik in het het verleden ook wel dingen gemeld ,waar uiteindelijk niets mee gedaan werd,maar had ik in ieder geval het goede gevoel dat ik mijn uiterste best gedaan had, want stel dat je het niet meld en er gebeurd iets en er word gezegd waren we maar eerder op de hoogte gesteld,dan blijf je denk ik zitten met een rotgevoel.

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Gelijk bellen zou ik zeggen, het is dan aan de politie om hier een onderzoek naar te doen, ook zou je aan andere mensen kunnen vragen die hun hond uit laten om het te melden als ze iets zien.
    En je moet natuurlijk ook denken aan je eigen veiligheid. Ik heb ook honden uitgelaten 's avonds liep ik altijd met iemand anders op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zeg als jou gevoel zegt ;er gebeurt hier iets dat niet klopt, Bellen. Ik heb me jaren en jaren terug door de huisgenoten laten ompraten om niet te bellen ; want, wat als je het verkeerd gezien heb. Achteraf heb ik tot de dag van vandaag spijt dat ik toen niet gebeld heb Had ik dat wel gedaan had ik iemand een hoop ellende bespaart

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd bellen, is wat het eerst op komt bij mij. Wij wonen ook vlakbij een school en laatst, in de vakantie zag ik dat er een ruitje ingetikt was. Kan je denken dat daar allang voor gebeld zou zijn, nou niet dus. De politie was erg blij met mijn belletje en dezelfde dag kwam er een nieuw raampje en werd er door een beveiligingsbedrijf gekeken of er een camera geplaatst kon worden. Ook veilig voor de buurt, tóch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bellen! hebben wij als advies van de politie gekregen. De dingen die je beschrijft zien wij vaak rondom de school (dicht in de buurt is een middelbare school. Ze komen liever een paar keer voor niets, dan dat de boel uit de hand loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou buiten dat niet alleen de politie bellen, maar ook de (leiding) van school en heel belangrijk de ouderraad van die school eens over het gebeuren benaderen! heel goed dat je het gezien hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bellen. Jij woont toch in die wijk met je kinderen?
    Beter 10x teveel rondrijden voor de politie als 1x te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bellen dus. Zo snel mogelijk en signalement doorgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bellen !! Wij hebben zelfs een schrijven van onze gemeente gekregen om, als hondenbezitter, extra op te letten als we de hond uit laten en onze mobiel mee te nemen op de wandeling. Zodat we, bij "onraad " , direct de politie kunnen bellen. Groetjes Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen