16 januari 2013

Brrr! Koud!

Tja, dat is vandaag geen nieuws.

Vanmorgen had ik eerst al weinig zin om op te staan, maar ja, er zijn er twee die om half 9 op school moeten staan. Een van die twee was afgelopen 2 dagen ziek thuis en vandaag weer naar school. De ander had zijn pet vanmorgen verkeerd staan en liep voortdurend te mopperen. Zit ook niet goed in zijn vel denk ik. Misschien komt hij in de loop van de dag ook wel thuis. Er ligt nog iemand ziek te zijn op zolder. Dus het heerst hier in huis wel. Vooral hoofdpijn en sterk wisselende temperaturen worden vaak als klacht genoemd. Gek genoeg geen verkoudheidsklachten van snotteren en verstopte neus.

Toen de twee jongsten naar school waren gegaan heb ik dan toch maar de laarzen aangetrokken, kippen gevoerd en hond uitgelaten. Bij het kippen voeren moet ik nu ook steeds het water in de gaten houden; Dat bevriest steeds. Ik heb in de zomer wel eens bij zo'n verwarmende onderzetter gestaan, maar die toen niet meegenomen. Zou me toch weer 20,- gekost hebben. En dan moet je natuurlijk een buiten-verlengsnoer hebben voor de stroom, en zo blijf je aan de gang. En in de kosten. manlief heeft stukken plexiglas voor het gaasgedeelte van de kippen gezet tegen de ergste kou. Het zal wellicht een beetje schelen. Vanmorgen was ik ook te laat met eieren rapen; er was er 1 finaal kapot en een ander was ook bevroren. Ze leggen nu niet zoveel eieren meer, dus deze eieren hebben er al even gelegen en zijn bevroren. Jammer.
Het uitlaten van de hond is me meegevallen. Door de sneeuw wordt ze weer helemaal als een jonge hond en wil lekker doorlopen. Liefst ook nog wat gekkigehid uithalen. Dus ik kwam minder koud weer thuis dan gevreesd. Ik had de kachel al weer aangezet, dus was het lekker op temperatuur toen ik weer thuis kwam. Maar dat is t al snel als je van -9 weer binnen komt.

Over de kachel greproken, de jaarverbruikscijfers zijn bekend. Ik meet altijd op de 1e van de maand. Ik vind dat wel prettig om het zo bij te houden. Volgens de burgerlijke stand wonen we hier met 6 mensen. Een ervan is begin augustus erbij gekomen. Er is er ook een die elk weekend thuis komt van vrijdagmiddag tot maandagmorgen. dus in verbruik telt ze bijna voor de helft mee.
Voor electra hebben we 3702 kWh verbruikt.
Voor gas 1748
voor water 166.
Zitten we een beetje rond het gemiddelde verbruik? Er net onder? Ik vermoed van wel, maar zeker weten doe ik het niet. Wie weet ook zijn verbruikscijfers? Laat eens weten?

Tijdens dit schrijven had ik ook wat foto's en plaatjes erbij willen zetten, maar dat is slechts beperkt gelukt. Ik snap hier niks meer van. Vanuit eigen afbeeldingen, welk type bestand het ook is, lukt niet. Plakken en copieren van internet wel. Ik hoor andere bloggers erover dat het met Chrome wel lukt. Ik gebruik Internet Explorer. Ligt het daaraan? Ligt het eraan welke browser je gebruikt? Is dat dan per 1  januari veranderd of zo? Lijkt mij vreemd.  Volgende keer probeer ik t eens met Firefox of zo. Dat is al op mijn pc geinstalleerd. Ik had nu al een stuk tekst geschreven en geen zin om dat allemaal kwijt te raken. Iemand enig idee waar dit nou aan kan liggen?


3 opmerkingen:

  1. Ons verbruik :

    2500 kw Electra
    559 M3 Gas
    58 M3 Water (net opgegeven:)

    Ons gezin bestaat uit 6 personen, eengezinswoning 4 slaapkamers uit 2009.

    Zijn wij tevreden :) enkel stroom aanscherpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ons verbruik:
    4470 electra,
    714 gas,
    42 water,
    Wij zijn met z'n vijven waarvan 2 en een halve puber. Die verbruiken helaas meer stroom. We koken op inductie. Verder ben ik de hele dag thuis al let ik wel op met stroom en gasverbruik. Tevens hebben wij een waterput voor de tuin en hierop loopt ook de wc en de wasmachine. Ons vrijstaand hoekhuis heeft 6 slaapkamers en is uit 1994.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ergens gelezen dat suiker in het water ervoor zorgt dat het water niet bevriest, maar heb zelf geen kippen dus geen ervaring ermee!

    BeantwoordenVerwijderen