25 maart 2013

Binnenkwekerij.

Overal zie je nu aanbod van plantjes, fruitboompjes en noem maar op. Ik heb me ook niet kunnen bedwingen. Ik heb al verteld van mijn bramentak die in een pot water staat. Ik had nog even getwijfeld of ik deze bramenstruik in de volle grond zal zetten in de voortuin, of toch maar in een pot. Het is een pot geworden. Ik durf het niet aan om het in de volle grond te zetten. Ik heb de pot nu nog in de gang staan. Buiten lijkt het me nu veel te koud om zo vanuit een "warme" gang  de plant in de tuin te zetten. Dus logeert de braam nog een weekje in de gang.



Sinds zaterdag logeert er een appelboompje in de woonkamer. Ik had zoon gevraagd een appelboompje van zijn werk mee te nemen. Ik had er geen erg in dat er wel verschillende soorten waren. Nu heeft hij de Rode Boskoop meegenomen. Later zag ik dat ze ook wel Elstars hadden. Had ik eigenlijk liever gehad. Lekkerder denk ik?
Dit appelboompje staat overdag te warm zo naast de kachel, dan gaat de boom naar buiten. Doe ik daar goed aan? Ik doe het maar zo op goed geluk. Hoop dat volgende week de vorst weg is. Dit appelboompje schijnt vrij groot te gaan worden, maar om te beginnen zet ik 'm in een pot. In de pot waarin vorig jaar het sierappelboompje van ons trouwen is doodgevroren. Ik had de hele zomer gehoopt dat het nog niet dood zou zijn, maar nu zie ik er nog steeds geen knopvorming is. Ik heb 'm met spijt overleden verklaard. Deze heeft wel een andere vroegbloeiende appelboom nodig om vrucht te dragen las ik. Gelukkig hebben we in de tuin nog een geleidde appelboom staan. Geen idee welk soort.

Ik ben in vergelijking met leeftijd genoten redelijk op de hoogte met moderne  technische snufjes. Maar een Qr code scanner had ik nog niet op mijn mobieltje. Dat is een soort stippeltjescodelezer. Gelukkig was er net een vriendin van een zoon. Nu  kreeg ik informatie over het appelboompje wat niet op de kaart stond. als je ook niet met moderne techniek meegaat weet je steeds minder. Nu heb ik ook zo'n scanner en kan ik dat ook zelf opzoeken als die code niet al te klein is.

Over appels gesproken; Zaterdag hebben wij een grote bestelling laten bezorgen door de fruitoloog. Een grote zak van 20 k aardappels, een kist met 11 k Elstar appels,  3 k stoofperen en 1 k witlof. Doordat de hoeveelheden wat groter waren, werd het ook voordeliger. En ik hoef er niet mee te sjouwen. Ik ben er content mee! Het wordt thuisbezorgd en het is voordeliger dan de standaard winkelprijzen of het komt overeen. Ik ben nog op zoek naar een goed recept voor de stoofpeertjes. De vorige keer had ik een beetje waterig smaakje. Zou jammer zijn. Die aardappelen ga ik vanavond  proberen. Het zijn Frieslanders.
Komende weken wordt er veel gekokkereld met appels. Vanavond al appelcrumble. Het recept;

Appelcrumble.
Maak een kruimelig deeg van 120 gr suiker, 120 gr margarine,  en 180 gr bloem.
Was een flinke hand vol rozijnen en snij of knip enkele gedroogde abrikozen in stukjes. Ik heb 4 appels geschild en in blokjes gesneden en dit door elkaar gehusseld in een platte schaal. Ik heb er nog wel 2 schepjes suiker doorheen geschept. Kruimeldeeg eroverheen. 30 minuten in de oven op 170 graden. Lekker met een dot slagroom, een schep vanilleijs (nu nog maar even niet) een scheut vanillevla of zo puur.
Ik heb nog wat gedroogde cranberry's liggen. Zouden die er ook lekker door zijn?

Ik ga de violen binnen zetten en maar eens aan het koken beginnen. Het loopt al weer tegen vijven.

2 opmerkingen:

  1. Mijn man heeft ondanks de kou viooltjes geplant, maar ik vrees dat die het niet gaan redden … : (

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stoofpeertjes: neem een fles goedkope rode port, of van die vruchtenwijn (met frambozensmaak). Hoeft echt niet duur te zijn!
    Doe in een pan, met een hele pot honing, en een el. koekkruiden, een tl. zout. Doe hierin je stoofpeertjes en vul bij tot ze net onder het vocht staan. Aan de kook brengen en dan vooral niet meer koken maar laten sudderen!! is heel belangrijk!! tot ze zacht zijn.
    Als je wilt kun je het vocht wat binden, als ze gaar zijn, met maizena, maar je kunt het ook ongebonden bewaren, in een fles of pot in de koeling, tot je de volgende lading stoofpeertjes maakt. Ik vul het dan weer bij met wat honing en iets roods alcoholisch, en zo blijft het voldoende. Ik moet je eerlijk zeggen - die pot gaat bij mij dus een hele winter mee, en ik eet bijna wekelijks stoofpeertjes. Als ze gekookt zijn, zijn ze ook prima in te maken of in te vriezen! dus je kunt ook een hele boel in éens maken...

    BeantwoordenVerwijderen