10 maart 2013

No Impact Week, dag 1

Vandaag is een bewustwordingscampagne begonnen voor duurzaamheid.
Ik kwam erachter via de website www.duurzaamnieuws.nl  Die schreven over www.noimpactweek.nl Je kon je daar aanmelden en dan krijg je een mail over de actiedagen en hoe je mee kunt doen. Gewoon in je eigen huis en omgeving.

 Duurzaamheid.
Het gaat om je verbruik,  koopgedrag, je omgaan met je spullen, je medemens, je omgeving en noem maar op. Het schijnt wereldwijd te zijn, maar ik heb nog niet eerder van deze week gehoord, tot een uurtje geleden. Ooit gehoord van No Impact man? Heb ik mijn dochter er niet eens over horen praten? 
Ik heb me toch ingeschreven voor een experiment voor 1 week, deze week, om te kijken hoe m'n leven duurzamer kan, zonder in te leveren, maar wel  meer te genieten. Al denk ik eerlijk gezegd hier al veel van toe te passen. maar goed, ik kijk wel. Ik doe mee waar ik wil en schrijf erover. Tips en mijn ervaringen geef ik hier wel door.
Elke dag heeft zijn eigen Thema. Water, energie, kopen, vervoer....

Enkele tips van vandaag, Zondag; Koopbeperking.
Ik neem de tekst van de tips  trouwens niet letterlijk over, ik pas ze gelijk aan bij mijn gezin, leefstijl of hoe ik het denk te gaan doen... Of juist niet. Ik volg t niet klakkeloos.
* Schrijf op wat je denkt deze week nodig te hebben.
* Stel het uit tot volgende week of koop t helemaal niet.
* Kook uit de voorraadkast.
* Koop maar eens een weekje zo min mogelijk. 
* Ga niet funshoppen. (Wanneer deed ik dat voor het laatst?)
* Nieuwe kleren nodig? Duik je kledingkast nog eens in. Ruil met anderen. Maar ik denk dat anderen mijn kleding helemaal niet meer willen hebben. Ik heb moeite met dingen weg doen en meestal gaat t ook pas weg als t echt versleten is. Of te klein/ groot. Vaak verwijnt het dan in de container van het leger des heils. Die staat in de volgende straat. Eigenlijk heb ik wel een nieuwe zwarte broek nodig. Ik heb er 2, maar die zijn ooit te groot gekocht. Ik draag ze nog wel, maar zitten niet lekker. Zijn ook al wat vaal.  En ik moet nodig nieuwe schoenen hebben. Mijn zwarte werkschoenen heb ik al meerder malen laten verzolen, maar het raakt echt op.
* Als er dan toch gekocht moet worden, kan het fair trade, groen, millieutechnisch verantwoord of tweedehands?

Nou, ik wil mijzelf niet op de borst kloppen, maar ik denk dat ik op het thema van vandaag niet zo heel veel meer kan winnen. Ik ben niet zo'n koper. Ik zou wel kunnen kijken of het verantwoorder kan, voor zover mijn portemonee het toe laat. Ik heb verantwoording voor mijn gezin, medemens, omgeving maar ook over mijn financien.
Met het oog op het thema van maandag wordt gevraagd al het afval van vandaag te bewaren. Dat ga ik dus niet doen. Ik kijk morgen wel even in de prullenbak. Ik ga niet elke huisgenoot vragen zijn afval in te leveren. Vanmorgen heb ik op de bank zitten breien, dus weinig afval geproduceerd. Straks nog wel koken, dan komt er wel wat los denk ik. Morgen is het thema; afval.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten