17 maart 2013

Van internet geleend.

Er zijn heel veel Bloggers. Mensen die zo af en toe een stukje schrijven op internet. Zo af en toe staat er dan ook een fotootje of plaatje bij. Ik ben ook zo'n stukjes schrijver. Met af en toe een plaatje of een fotootje. Soms wat foto's van mijzelf maar soms ook van internet geleend. Dat doe ik soms ook. Meestal zet ik dat er wel bij. Ik vermeld er dan meestal niet bij waar ik het vandaan heb. Dat internet is zo groot.... Of het moet zo duidelijk zijn dat het van internet afkomt dat ik het er niet eens bij zet.

In maart vorig jaar had ik een stukje geschreven waarin ik het ook had over de belastingaangifte. Ik had daarbij een foto van internet gehaald. Doe jij dat ook wel eens?

Vorige week kreeg ik een zakelijk, maar heel vriendelijk mailtje van een bedrijf die de foto had gemaakt. Daarin schreven ze mij dat ik me vast wel eens afgevraagd zal hebben of er niet iets van copyright op die foto zal staan. Natuurlijk ken ik dat begrip. Maar tussen kennen en dat begrip toepassen ligt een wereld van verschil. Het internet is zo onmetelijk groot en voor "simpele stukjesschrijvers" zo ondoorzichtig, dat wij vaak denken dat het één groot prikbord is waar we naar believen af kunnen halen. Want ach, één zo'n plaatje, het past zo leuk bij mijn blog.

Toch is het voor bedrijven die die foto's maken, of artikelen schrijven een hele serieuze aangelegenheid. Zij moeten er hun brood mee verdienen, investeren en andere kosten maken.

Het bedrijf dat mij aanschreef  was zo vriendelijk mij eerst een seintje te geven. Dat gebeurt niet altijd en ligt er ineens een gepeperde rekening op de mat. Een échte! Misschien werkte jij ook met plaatjes geleend van internet om bij je stukjes te plakken.
Ik heb me voorgenomen dat toch maar niet meer te doen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. En ik schrijf het nu op, zodat ook de andere stukjesschrijvers gewaarschuwd worden. Je kunt ook ineens een mailtje of rekening krijgen. Het gebeurt dus echt wel.

Ik geef toe dat ik nu een beetje met de gedachte speel om gewoon goed op te letten als ik toch een plaatje van internet leen, is het niet van een bedrijf afkomstig? Dan  nog kun je er goed mee de mist in gaan; Het plaatje dat je leent van een medeblogger kan zij ook geleend hebben van internet.

3 opmerkingen:

  1. Dag familie Dubbelop,
    daar moet je echt oppassen ! Er is het geval van een duitse bloggeresse die via een advocaat 7.000 € straf moet betalen voor misbruik tegen copyright (deze bloggeresse heeft aandurend tegen copyright overtreden). Ik gebruik drie bronnen voor mijn fotos: 1. ik maak zelf fotos 2. ik vraag bij andere bloggers aan 3. ik plaats fotos uit het internet maar ik vraag aan (meestal zijn dit vvv's of bureaus voor toerisme geweest).

    Prettige avond
    Dieter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik maak de foto's die ik plaats zelf. Probleem opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik ook alleen de foto's die ik zelf maak. Een ander ding om goed over na te denken is je privacy, en nog meer die van mijn kinderen en liefdochter.
    Www.labellemama.blogspot.nl
    Www.laprofesseur.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen