15 april 2013

Chauffeursdag of truckersdag.

In elke beroepsgroep heb je mensen van verschillende pluimage.  Ook onder vrachtwagenchauffeurs. Dus werken er tussen vrachtwagenchauffeurs ook christenen.
En onder die christen- vrachtwagenchauffeurs heb je er ook weer van verschillende pluimage. Je hebt er die gewoon hun werk goed willen doen en je hebt er die in hun pauze en rusttijden hun collega's iets van de liefde van Jezus willen laten zien. Door een vriendelijke, behulpzame collega of leverancier te zijn. Er zijn er ook die iets meer "durven". Zij delen ook traktaten  of desgewensd een nieuw testament uit. Martien en Nita zijn 2 mensen die er hun levenswerk van hebben gemaakt. Zij rijden over 's Heren wegen om chauffeurs te ontmoeten en te evangeliseren. Zowel in Nederland als daarbuiten. Hun organisatie heeft dan ook veel materiaal speciaal voor vrachtwagenchauffeurs in verschillende talen. Kijk gerust eens op hun site; www.truckplus.org .
Logoblauwag









Twee keer per jaar verzorgen zij ook een ontmoetingsdag voor christen chauffeurs. Afgelopen zaterdag was ik er voor het eerst bij, als vrouw van. Gelukkig waren er meer vrouwen. Wie kon, kwam met zijn vrachtwagen. Door de strikte wetgeving en rijtijdenwet wordt dit wel steeds lastiger, de tachograaf maakt geen onderscheid tussen werk of recreatief rijden.
De meeste chauffeurs kenden elkaar van vorige ontmoetingen en al gauw was iedereen met elkaar in gesprek. Ze kwamen vanuit alle windstreken. Niet iedereen was nog van beroep chauffeur. Een enkeling is iets anders gaan doen, maar voelt zich nog steeds betrokken. Op mijn blog plaats ik nooit foto's waar mensen herkenbaar op staan. Op hun site kun je wel enkele foto's zien die gemaakt zijn tijdens chauffeursdagen. De foto's van afgelopen zaterdag zullen er vast ook wel snel bij komen.

Het uitdelen van traktaten lijkt misschien wat ouderwets en uit de tijd, maar ook ik ben juist vanuit een traktaat tot bekering gekomen. Dat is al jaren geleden, in Zwolle. Er waren er meer die door een traktaat tot bekering zijn gekomen. Nou ja, niet het traktaatje zelf. Je leest t, soms misschien maar half, en overdenkt het. Dan gaat Gods geest met je aan het werk en als jij je er voor open zet, kom je tot een kiezen voor God. Nu, met die vluchtige media als facebook, Ipads, Watts'app en noem maar op, is  het ouderwets lijkende traktaatje, misschien wel juist een opvallend medium om iemand te bereiken. Het valt óp.

We hebben er gezongen uit Opwekking, en een truckerslied. Wie het geschreven heeft weet ik niet, maar ik heb gevraagd of ik het hier mocht vermelden. De tekst is op de wijs van "welk een vriend is onze Jezus."

Moet ik gaan met zware wagen
in het spitsuur van de dag;
'k ben niet bang, 'k weet mij gedragen
door mijn Heilands engelenwacht.
Iedere trucker moet het weten:
Jezus ging voor ons aan t kruis.
Hij verlost ons van de zonde,
brengt ons straks naar t Vaderhuis.

Zijn wij zwak, belast, beladen
en terneergedrukt door zorg;
dierb're Heiland, onze toevlucht,
Gij zijt onze Hulp en Borg.
Als soms vrienden ons verlaten,
gaan wij biddend tot de Heer.
Iedere trucker moet het weten:
Hij verlaat ons nimmermeer.

Wees toch wakker, volk des Heren.
Werk zolang uw pols hier slaat.
Win toch truckers voor de Heiland
eer t voor eeuwig is te laat.
Wilt u gaan met lege handen
zo uw Heiland tegemoet
zonder een geredde trcuker
neergelegd aan Jezus'voet.

Ik vind de tekst soms wat zwaar op de hand, maar dat komt misschien doordat ik zelf geen kerkelijke achtergrond heb. Ik ken zo ook de originele tekst van "welk een vriend is onze Jezus" ook niet uit mijn hoofd.
Zaterdag was er ook iemand die werkt onder vrachtwagenchauffeurs in Duitsland. Zij hebben geen website waar ik naar kan verwijzen. Ik heb hier wel hun folder voor mij liggen met een emailadres; info@trucker-church.org .

Voor vrachtwagenchauffeurs door vrachtwagenchauffeurs. Zo zijn er vast veel meer evangeliserende groepen. Van motorrijders weet ik het, weet jij nog andere groepen? Is er zoiets ook voor de zorg? Hoe ontmoeten zij elkaar? Wij ontmoeten elkaar waarschijnlijk weer in oktober, in Almere.  Voor mij was het zaterdag de eerste ontmoeting, zien we jou in oktober?

5 opmerkingen:

  1. Grappig, bij truckersdag denk ik aan een dag voor verstandelijk beperkten, die dan een dag mee mogen rijden (meestal zaterdag) en enorm genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Jaaaaaa,voor de gezondheidszorg is er ook iets dergelijks: kijk maar eens op de website van: http://www.hcfnederland.nl/

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi ik ben juist tot ommekeer gekomen door het lied van wat een vriend is onze Jezus op de begrafenis van mijn man. Van huis uit katoliek opgevoed en het lied was mij niet bekend.

    zo zie je maar Gods geest werkt door allerlei manieren

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer wat geleerd zeg! Bedankt voor deze post. Ik associeerde evangeliseren helemaal niet met chauffeurs.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Hannie, mooi getuigenis! Fijn, zo'n bijeenkomst, hè?
    Over andere groepen: er is een groep (ik meen in Almere), die werkt onder zeelui in onze grote havensteden. Die zijn vaak ver van huis en eenzaam, en erg blij met zo'n bezoek. Die delen ook traktaatjes uit. Veder Stichting 't Anker, die werkt onder de watersport. En wel een beetje anders, maar toch het vermelden waard is het Bedrijfsgebed. (www.bedrijfsgebed.nl).
    In heel Nederland in alle soorten bedrijven komen mensen één keer per week of vaker bij elkaar om te bidden voor hun bedrijf, voor specifieke noden van personen binnen dat bedrijf etc. Soms is een bedrijfsgebedsgroep groot, soms maar twee personen, maar ik geloof erg in de kracht ervan.
    Een afgeleide ervan is het Rijksgebed, waar mensen uit de ministeries bidden voor het land, voor de regering, voor specifieke zaken, zoals bijvoorbeeld zo'n sociaal akkoord, dat er overeenstemming mag komen, maar ook als er ergens oorlog is. en uiteraard is daar ook ruimte voor persoonlijk gebed. Niet gelovige collega's vragen soms of er voor ze gebeden kan worden, als ze weten, dat je daar naar toe gaat.
    Fijne dag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen