29 april 2013

Zpagetti haken of t shirt haken. Linthaken wordt t ook wel genoemd.

Binnenkort wil ik een groepje opstarten met en voor vrouwen die willen leren haken. Of het al wel een beetje kunnen, maar het wel heel gezellig vinden er bij te zijn. Het is bij ons thuis, op de dinsdagmorgens in mei. In het blad van onze kerk is het al een paar keer vermeld. Ik ben heel benieuwd naar de opkomst.

Dan is het wel leuk om toch een paar concrete dingetjes te laten zien. Ik ben dus aan het haken geslagen. Eerst de voorbeeldjes van de eenvoudigere werkjes.

Dit is gemaakt van witte katoen. Geeft een beetje een kanteffect.

Een ander kleurtje, een ander materiaal, geeft al weer een heel ander effect.

Iets wat nu ook heel erg in is, is het zpagetti haken. Dit is haken met een dikke haaknaald en lintgaren. Er worden dan vooral tasjes, kussens en poefen van gemaakt.
Dat lintgaren ziet er voor mij uit als t shirt stof. Nou, dat heb ik zelf ook. Zaterdagmiddag kwam manlief met oude t shirts om weg te leggen voor poetsdoek. Die hebben we nu even genoeg. Kon ik zijn oude werkshirts gebruiken voor t shirt haken. Zo noem ik het maar even, dan weet ik zeker dat ik geen merknaam verkeerd gebruik.
Het zpaggetti garen is te koop bij de handwerkzaak, of online te bestellen via websites. Kost ongeveer een euro of 7 - 8 per bol.



Het lint is zelf te maken van een oud t shirt zonder gestikte zijnaden. Eerst knip je de zoom er af. Vervolgens begin je onderaan een lint af te knippen van ongeveer 1 cm breed. Je knipt een stukje en je haakt een stukje.  Je kunt zo doorknippen en haken tot je bij de oksels bent. Simpel toch?

Zo recycleer je je oude t shirts op een leukere manier dan verwerken tot vodden. Ik denk niet dat je bedrijfskleding zo maar in de bak van het Leger des Heils kunt doen.
Ik vertelde dit gisteren aan een kennis. Zij had het er over dat het lintgaren intussen ook veel voordeliger bij de action verkrijgbaar is. Dus als je al dat geknip teveel werk vindt of je hebt geen geschikte oude shirts, dan kun je daar terecht.

3 opmerkingen:

  1. O, de dames van de quiltclub waar ik bij zit zijn de laatste tijd tussendoor snoep aan het haken geweest. Heel leuk, engelse dropjes, cupcakes, taartjes etc. Op internet schijnen er ook diverse patronen te vinden te zijn.Het is een groot succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee Hannie! Zo kom je ook lekker van je oude t-shirts af en doe je er ook nog iets nuttigs mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahaa, its good dialogue concerning this post here at this webpage, I have read all that,
    so at this time me also commenting here.

    Look at my webpage ... マークジェイコブス 時計

    BeantwoordenVerwijderen