03 mei 2013

Boodschappen doen.

Wat wordt het boodschappen doen duur!
Bijna iedereen klaagt erover en gaat meer op de prijzen letten. De fabrikant weet dat ook.
Hij kijkt met ons mee.

* Hij verhoogt dus niet zijn prijzen, want dat wil de klant niet. Nee, hij stopt gewoon minder product in zijn verpakking. Kassa!

* Omdat wij denken dat megaverpakkingen verhoudingsgewijs goedkoper zijn, maakt hij megaverpakkingen. Prijs per kilo is niet voordeliger. Uit grote verpakkingen verbruiken wij onbewust toch ook meer, dus Kassa! (daarom giet ik doucheschuim en shampo over in kleinere flesjes)

* Soms lijkt het ene product goedkoper dan het andere, want de zakken of dozen zijn even groot. Goed bekeken zit er in de goedkopere variant gewoon veel minder in. In gewicht of in aantallen. Nu ik het woord aantallen opschrijf sluipt het gevaar erin dat je de aantallen van iets gaat vergelijken, maar is het produkt per stuk vergeleken ook nog het zelfde?

* De supermarkt bied je wel 30% korting of meer. Van wat? Hoe is de prijs (ergens anders) zonder deze "aanbieding"?

* Gewicht 300 gram; Is dat de zuivere inhoud of het totaalprodukt met verpakking en al?

* De koffie inkoopprijs, de energie-inkoopprijs is enorm gedaald. Hoeveel winst pakt de fabrikant voor wij consumenten een prijsverlaging merken?

Nou ja, zo kan ik wel even door gaan. Ik denk dat het steeds belangrijker wordt om op de kilo of eenheidsprijs te gaan letten. En dat wij consumenten elkaar een seintje geven als er weer ergens addertjes in de suppermarkt liggen. Ik weet wel, als de fabrikant besluit de verpakking aan te passen, vernieuwen noemt hij het, dan kun je daar weinig tegenin brengen, maar toch. Een gewaarschuwd mens....

Welke addertjes ben jij wel eens tegengekomen/ Waar kunnen we verder nog op letten?

4 opmerkingen:

  1. Herkenbaar! Van de week nog: Palmolive douchegel met olijfolie verpakking veranderd...van 300 ml naar 250 ml. Zegt dochter van 12:'hé, wat een slim flesje want het lijkt meer dan het oude flesje maar er zit minder in'. 20% prijsverhoging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewicht moet kloppen, tenminste als het bekende e-teken gebruikt wordt: nl.wikipedia.org/Wiki/E-teken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad! Vooral het gevaar bij megaverpakkingen om teveel te gebruiken, vind ik heel herkenbaar. Kleine flesjes is een goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik blijf letten op de liter en/of kiloprijs van een artikel dat blijft in mijn ogen toch de beste manier om te zien hoe de vergelijking is tussen de verschillende merken.

    BeantwoordenVerwijderen