12 juni 2013

Fruit en groenteprijzen.

De groente en fruitprijzen vliegen de lucht in. We hebben afgelopen tijd amper bloemkool gegeten. Meestal moest je zo'n €2,79 betalen voor 1 bloemkooltje! Dan maar een andere groente. Nou ja, gisteren had ik sperciebonen voor 4 personen, was ook €2,50. Schiet niet erg op.
Fruit is ook duur. Aardbeien zijn 25% duurder dan in juni vorig jaar, kersen 30%, peren wel 80% en onze geliefde elstar is dubbel zo duur als vorig jaar. Groenten en fruit schijnt in heel Europa zo duur te zijn. Door de vorst.
Het is zo niet leuk boodschappen doen. Verse groenten en fruit kun je ook niet "hamsteren". Je kunt wel wat dingen invriezen of zo verwerken dat je het wat langer kunt bewaren. Zo koop ik soms prei, paprika en zo in grotere partijen in om ze kleingesneden in te vriezen. Lekker door macaronee en zo.

Wie heeft er voldoende ervaring met grotere partijen inkopen en opslaan? Hoe doe jij dit en hoe veel bespaart het je?

Gelukkig gaat het goed met de appeltjes in eigen tuin. Ik heb alleen geen idee meer welk ras dit nou is. tijdens de verhuizing is die informatie kwijtgeraakt. De andere fruitstruikjes doen het ook goed, maar zijn nog erg klein. Ik denk dat ik nog wel 2 jaar geduld moet hebben wil ik hiervan echt leuk kunnen oogsten. Het kersenboompje zit wel helemaal onder de zwarte luis, daar moet ik nog wel iets aan gaan doen.



Appeltjes uit eigen tuin!


7 opmerkingen:

  1. Hoi, Klopt, de prijzen stijgen enorm. Zelf macaronigroenten maken als de paprika's goedkoop zijn, heb ik vorig jaar ook gedaan en dat is goed bevallen. Maar voor de rest.... we zullen het met de hoge prijzen moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. diepvries doperwten en sperzieboontjes zijn nog wel te betalen. Wat vers betreft: sla en komkommer. Voor de rest is het ff triest. Afwachten het wordt vast beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij Lidl koop je 750 gram biologische groentenmix (diepvries-bloemkool, broccoli en winterwprtelen, gemengd dus) voor 1,89 Euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook bij Lidl: een hele kilo peen voor 85 cent ! En nog biologisch ook: daar kan geen "bospeen" tegen op. In de lengte en in de breedte gehalveerd kun je ze bereiden als worteltjes. Mmmmm met een gehaktballetje ! Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik schrik ook van de prijzen van groente en fruit. Ik mik vooral op de aanbiedingen, want ik vind het wel superbelangrijk vanwege de vitamines.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goed op de aanbiedingen letten en die groente kopen waar van nu echt de tijd is.
    aardbeien en bessen vries ik in als ik er voordelig aan kan komen en zo maak ik de hele winter door mijn eigen jammetjes

    BeantwoordenVerwijderen

  7. Zorg dat je een hanos of sligro pasje krijgt/leent, half nederland heeft er een ! 2,5 kilo paparikastreepjes voor nog geen 5 euro, etc! pas op ! ga enkel voor de koopjes ,de verleiding is groot!!

    BeantwoordenVerwijderen