21 juni 2013

Mag ik eens in je winkelwagentje kijken?

Nee, dat ben ik niet letterlijk van plan! Niet op de manier waarop ik er nu over wil schrijven.

Iedereen probeert wel op de een of andere manier meer op zijn uitgaven te letten. En iedereen heeft ook zo zijn blinde vlekken. Natuurlijk bemoeien we ons niet met elkaars boodschappen. Zoiets doe je niet. En toch...

Hoe zou het zijn als we elkaar wel eens in het winkelwagentje keken en elkaar tips gaven hoe iets goedkoper kan? Ik denk dat we dat zelfs niet zouden doen als we onze vriendinnen in de supermarkt tegenkomen.
Als we elkaar tegenkomen is soms het onderwerp hoe duur het op het moment is. Misschien wijzen we elkaar er wel op dat nu de gehakt en de champions in de aanbieding zijn. Vaak blijft het er bij.

Rijstepap... Voor minder dan de helft van de kosten maak je t zelf; 100 gr. rijst en 1 liter melk in de pan. Even aan de kook brengen, vervolgens n tijdje op n zacht vuur laten staan totdat t gaar is. Of het in een kookzak (of fleece deken) doen en zo laten staan tot de rijst gaar is. Kost t ook geen gas.

Wasmiddel... Zelf maken; 40 gr. geraspte sunlight zeep laten smelten in 1/2 liter water. 40 gr. soda erin oplossen. 2 liter water erbij en dit af laten koelen. Bij katoenen was zelfs geen wasverzachter nodig daarna. Dit is minder geschikt voor de witte was, die wordt snel grauw.

Schoonmaakmiddelen...Moet dat met die kant en klare doekjes waarvan je er soms meerdere voor 1 klus nodig hebt? Of maak je toch maar even een sopje? Of doe je wat eigen schoonmaakmiddel licht verdund in een gebruikte spuitbus met een microdoekje?

Groente... Wel of niet voorgeneden? Meestal is de voorgesneden groente veel duurder en heb je nog minder ook. Zelf snijden dus. Soms is juist de voorgesneden groente in de aanbieding en de prijs per gewicht even duur. Dan kun je kiezen.

Rook je nog steeds?  Wat kost dat nou per maand? Reken eens uit?

Pannenkoekenmix, cakemix... kan toch ook met bloem of zelfrijzend bakmeel? Dat is een verschil in kiloprijs! Je moet er toch nog eieren, melk en wat nog meer bij doen.

Hoe zeg je zoeits zonder belerend over te komen?... Maar ja, achter een blinde vlek kom je vaak pas als een ander het tegen je zegt. Zo iets van; je moppert wel eens dat ... zo duur is, maar heb je er wel eens aan gedacht dat...? En toch merk ik dat we makkelijker besparingstips aannemen van een wildvreemde via internet dan van  een bekende uit je wijk of familiekring. Het lijkt wel of daar een taboe op ligt. Mensen voelen zich dan al snel "gecorrigeerd" of;  ja, jíj. Maar ík niet. Natuurlijk is het wel de toon waarop je iets brengt. En de ontvanger moet wel in de stemming zijn om tips te krijgen.
Ik heb zelf eigenlijk toch ook wel de meeste tips van internet of uit boeken. In mijn omgeving lijkt het soms ook of men er niet over praat? Hoe is dat in jouw omgeving?

Toch zou ik het best leuk vinden om ook zo eens tips te horen en dan te ontdekken dat ik dat nog niet zo had bedacht. Of ooit wel eens gehoord maar er nooit aan gedacht t toe te passen.

Hoe kom jij aan je tips?

Welke tip heb jij als laatste nieuw gekregen en toegepast? Voor mij was dit het maken van wasmiddel. En dat doe ik ondertussen al een tijdje.
Als de meeste tips dan toch via internet gaan, reageer.
Dan kunnen andere lezers er ook iets mee.



4 opmerkingen:

  1. Als laatste ben ik pas begonnen met wasverzachter zelf te maken: gelijke delen water, azijn en hairconditioner( kruidvat 0,59) Bij elkaar doen, schudden en voila 1,5 liter wasverzachter voor 0,69!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja mooi gezegd, maar voor mezelf heb ik ook moeten leren dat wat voor de één de top zuinigheidstip is deze voor mij niet altijd werkt.
    Ik ben gestopt met zelf wasmiddel te maken, ik was er niet tevreden over, let nu goed op de aanbiedingen ( tweede gratis) en dit werkt voor mij. Ik lees graag mee met de zuinigheid blogjes maar heb ook geleerd los te laten ik mag, ik moet niets. gr liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ultieme tip heb ik jaren geleden van mijn vriendin gehad, koop een tv hobel en maak je rauwkosten zelf. Dit doe ik inmiddels 1-2 x per week.
    De tv hobel is ook handig voor het snijden van diverse groenten.

    Verder kijk ik naar recepten en op de blogs hoe anderen het doen. De voor mij nuttige dingen haal ik eruit. Ik vind het altijd leuk om te zien hoe een ander het doet. Ik ben lang niet altijd overal mee eens maar dat hoeft ook niet. Iedereen leeft op haar/zijn manier. Pik de goede dingen eruit en de rest laat je liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las laatst dat iemand zijn stofzuigerzak zelf leegkiept in de container en dus de zak ging hergebruiken.... Had ik nog nóóit gelezen of toegepast!! Dus, zo heb ik weer een bezuinigingstip opgedaan, maar of ik het zelf ga toepassen weet ik niet.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen