19 september 2013

Ons huishouden verandert.

Ons huishouden verandert. Het aantal bewoners hier verandert. De oudste zoon van manlief is in de zomer al verhuisd. Hij woont nu samen met zijn vriendin in een appartement in het dorp verderop. De tweede zoon van manlief is nu aan het verhuizen. Hij heeft een bestaand appartement gekocht in de nieuwbouwwijk.

Het is wel wat, een jongen van 21, een huis gekocht. Hij is al vroeg aan het werk gegaan, goed verdiend en het geld niet over de balk gesmeten. Hij gaat nu ook samenwonen met zijn meisje.

Dat betekent dat ik mijn toelichting hiernaast aan de linkerkant moet gaan veranderen. We hebben nu twee pubers in huis. Dochter van manlief van 17 en zoon van mij van 16. Mijn dochter van 20 studeert en komt nog wel elk weekend en vakanties naar huis. Zo snel kan je huishouden veranderen. En het blijft nog even veranderen want deze dochter gaat rond de jaarwisseling voor een half jaar in Italie studeren. Zij heeft wat met Italie, of het komt steeds op haar weg: vakantiebaantje in t Italiaanse restaurant hier in de stad, au pair baan vorig jaar zomer in Italie, studentenbaantje in Italiaans restaurant in Groningen en nu dus er voor een half jaar heen. Naar Rome.

Ik ben benieuwd hoe de veranderingen hier in het gezin straks uitwerken. Het is de wet van de groepsdynamica dat als je één persoon uit een groep haalt, de hele groep weer verandert. Iedereen gaat een beetje herschikken.
Voor manlief zal het wel een gemis zijn; Zoonlief was ook zijn collega en aan tafel werd er nog wel eens nagewerkt of nagekaart over het werk. Ook het ochtendritueel voor manlief verandert. Ze hadden samen een bepaalde routine opgebouwd, nu is manlief weer alleen smorgens.
Twee personen uit huis, hoe gaat dat uitwerken op de verbruikscijfers en de huishoudpot? We wachten het af.

De indeling van huis, daar zijn we ook al een beetje mee aan het schuiven. Op de eerste verdieping blijft alles hetzelfde. Het kamertje waar de ketel staat, is weer het kamertje van manlief. De zolderkamer aan de voorkant wordt mijn werkkamer. Daar staat straks mijn strijkplank, naaimachine en alle spulletjes die ik gebruik voor mijn werk en hobby. Wat zal dat fijn zijn om alle hobby en werkspullen bij elkaar te hebben. Nu staat het verspreid door het huis en moet ik soms voor een bol wol achter het schot (op zolder) duiken. Heerlijk om straks niet meer de naaimachine 2 trappen af te (laten) zeulen om even een reparatietje te doen.
We twijfelen nog even wat we doen met de computers. De pc die manlief nu gebruikt op zolder is wel erg traag.  Zullen we de pc uit de woonkamer naar zijn kamer doen en dat ik de laptop anders ga gebruiken? Op de pc op zolder en beneden staat nu nog het XP besturingssysteem. Daar krijg je straks geen ondersteuning of updates meer voor. Dat moet nog omgezet naar Windows 7. Gedoe.

We rommelen dus nog even door, komende weken.

1 opmerking:

  1. Dat lijkt me een grote verandering! Onze oudste dochter is 18 en zal wellicht ook gauw een keer vertrekken. Een hele nieuwe fase breekt dan aan.

    BeantwoordenVerwijderen