06 september 2013

Zoetstof Aspartaam. Hoe zit dat nou? En hoe zit het met Stevia?

Ik had er al wel veel eerder stukjes over gelezen op internet: Aspartaam zou erg slecht zijn voor je. Ook de site www.aspartaam.nl schrijft er veel over.


Gisteren kreeg ik weer een link van iemand door via Facebook doorgestuurd. Ook met slechte berichten over aspartaam.  Het zette mij toch weer aan het denken. Zeker omdat in dat stukje ook fybromyalgie, spierklachten, aangehaald wordt.
Het is zo jammer dat ik er niet echt achter kan komen. Want iedereen kan een website maken en er van alles op plaatsen. En ook al ben je zo overtuigd van je gelijk dat je de hele wereld wilt overtuigen, wil dat niet zeggen dat het klopt wat je schrijft.

Er worden in de verschillende stukken die ik erover gelezen heb wel allerlei onderzoeken aangehaald. Vaak zijn dit buitenlandse onderzoeken. Die moet je dan ook lezen vanuit een buitenlandse achtergrond. Met kennis van wat zij er nou echt mee bedoelen. Soms is een zin wat meer cultureel bepaald dan wetenschappelijk.

Hoe wetenschappelijk is de wetenschapper die geciteerd wordt?
De Europese Food Safety Association heeft de herbeoordeling van Aspartaam heeft uitgesteld van mei naar november 2013. Er wordt opnieuw beoordeeld of Aspartaam veilig is.

En dan zijn er weer geluiden die zeggen dat deze onderzoeken door de fabrikant ervan betaald wordt. De pot zal de ketel niet snel verwijten dat hij zwart ziet.
Wat zijn jouw ervaringen met Aspartaam? Heb jij al ervaringen met Stevia? Dat schijnt ook zoet en minder “eng” te zijn. Dat er het label plantaardig aan hangt zegt natuurlijk niks. Digitalis is ook plantaardig, maar je gaat er wel dood van.
Kijk, dat de markt ons graag aan het een of ander wil hebben is wel duidelijk. De markt wil aan ons verdienen. Linksom of rechtsom. Als de Europese Unie besluit om de olijfolie te promoten om de telers te ondersteunen, moeten we ineens allemaal aan de olijfolie omdat het zo goed voor ons zou zijn. Ik zeg niet stellig dat het zo gebeurt, ik vermoed dat alleen maar.

Nog sterker: Enkele tientallen jaren geleden werden de sigaretten aan alle kanten gepromoot. Nu weten we hoe dodelijk dit bleek te zijn.
Het is een beetje gek stukje geworden geloof ik. Misschien wel wat erg cynisch?
Graag wil ik van jullie wat meer weten over Stevia en Aspartaam. Wat zijn jullie eigen ervaringen?

6 opmerkingen:

  1. In de eerste plaats vind ik aspartaam vies of het nu bewezen slecht is of niet, je hebt zo'n akelige nasmaak van dat spul. Dus ik wil het gewoon niet hebben. Het is kunstmatig gemaakt. Dan kun je beter suiker nemen dat komt van de suikerbiet of van de rietsuiker. Stevia is plantaardig maar schijnt toch ook een nasmaak te hebben. Wij gebruiken heel weinig suiker, alleen maak ik compote van onze bramen, dat zoet ik met biologische suiker. Honing zou ook kunnen en erg lekker is ahornsiroop, komt zo uit de ahorn ( esdoorn). Lees maar eens het eerste boek van het Kleine huis op de prairie, dit heet Het Kleine huis in het grote bos, daarin staat precies beschreven hoe ahornsiroop gewonnen werd en hoe men dat gebruikte als zoetmaker en ook dat men er snoepgoed van maakte. Erg leerzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vertrouw aspartaam meer dan stevia. Aspartaam is al jaren en jaren onderzocht; stevia veel minder. Je hebt helemaal gelijk: "natuurlijk" zegt echt helemaal niets over of iets goed voor je is. Er zijn veel natuurlijke giffen, en nog veel meer dingen zijn giftig voor je als je er een te hoge dosis van neemt. (Je kunt zelfs een watervergiftiging oplopen).

    Kortom, ik probeer de komende jaren stevia nog te vermijden. In de Verenigde Staten mag het sinds 2008 gebruikt worden, dus ik wacht nog minimaal tot 2018 en kijk dan of er geen negatieve gevolgen bekend zijn geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stevia vind ik ronduit smerig. Mischien moet je eraan wennen, maar ik hoef het niet. Ik heb alleen zoetjes in de koffie en thee verder drink ik geen light frisdranken enz. Daarvan is al wel bewezen dat ze slechter zijn dan gewone frisdrank.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaren geleden gaf mijn vader me wat artikelen over de mogelijk schadelijke werking van aspartaam. Mijn moeder gebruikte het veel. Zij is 12 jaar geleden overleden aan kanker, terwijl ze gezond leefde. Natuurlijk weten we niet waardoor die kanker veroorzaakt is. Misschien over een groot aantal jaren, zoals men nu kennis heeft over de gevolgen van bijv. roken en asbest. Ik heb Stevia gekocht, maar vind het vies. Ook niet in appelmoes of rabarber. Dus kies ik voor af en toe een klein beetje suiker. Bij voorkeur uit de biowinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik al Stevia sinds 2009, toen ik een tijdje in Amerika was. Daar was Stevia veel eerder officieel goedgekeurd dan in Nederland. Er is inderdaad een lichte nasmaak, maar het hangt er wel van af welk merk je hebt. Dat moet je voor jezelf uitproberen.
    Er is veel onderzoek gedaan naar aspartaam, vooral in het buitenland. Ik weet dat er voor Nederland een grootschalig onderzoek gepland stond ergens in de toekomst, en dat dit naar voren is gehaald op basis van de buitenlandse onderzoek. Ik weet niet of het Nederlandse onderzoek inmiddels afgerond is, maar dat is zeker te vinden. Ikzelf ben echter op basis van de Amerikaanse onderzoeken definitief gestopt met aspartaam gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een stevia plantje gekocht en heb ik zoetigheid in de muntthee nodig, dan pluk ik een blaadje stevia. Ik vraag me soms af welke vulstoffen er gebruikt wordt bij tabletjes en poeders en of dat zo gezond is. Saskia

    BeantwoordenVerwijderen