23 december 2013

Kerstvoorbereidingen

En zo ineens zitten we in de kersttijd. Ik heb de meeste boodschappen hiervoor in huis gehaald. De drukte in de winkels zonder gemopper overleefd en toch heb ik nog niet het idee dat het morgenavond al kerstavond is.

Het boodschappen doen kostte wat meer moeite dan ingepland. vorige week ben ik al op jacht gegaan naar kalkoen. Toen was het nog niet in de winkels in verband met de houdbaarheid. Vanmorgen was ik in mijn stad weer terug in die winkel om een kalkoen te kopen. Uitverkocht! En ook niet meer leverbaar! Ze hadden er maar een stuk of 3 aangeleverd gekregen. En dat voor een stad met 40.000 inwoners! De enige supermarkt in onze stad met die naam. Toen ben ik gauw doorgefietst naar de concurrent, maar die had ze ook niet meer. Weer thuis gebeld naar andere supermarkten, maar niks. In de telefoongids gekeken naar een poelier. Eentje, in het dorp ernaast. Gebeld. die had alleen kalkoenen vanaf 4 kilo. Wordt een maatje te groot. De supermarkt uit mijn stad had me doorverwezen naar het ene dorp, maar die had niets meer. Het dorp de andere kant op dan maar gebeld. die had er nog zeker 10! Heb ik er gauw eentje achteruit laten leggen en ben op de fiets gestapt. Onze eigen auto hadden we nu net even niet bij de deur, anders kon ik die pakken.  Dus op de fiets gauw op kalkoenenjacht. Het is gelukt en er ligt er nu eentje in de vriezer van bijna 2,5 kilo.

Een mooie maat voor ons. Deze is voor 2e kerstdag. Dan eten we met 7 man.

Een veel leukere kerstvoorbereiding was de creavereniging op mijn werk. Eerst dachten we dat er op donderdagmiddag geen creavereniging kon zijn,  maar het het kon toch doorgaan. Maar toen moest ik op het laatste moment toch nog een creatieve kerstactiviteit bedenken. Gelukkig had een collega een idee van haar dochter op haar mobieltje staan. Het idee een beetje aangepast en bruikbaar gemaakt om in het verzorgingshuis te maken. Het is een ster van takken geworden.

Met 5 rechte, even dikke en lange takken kun je een ster maken. Bind de punten met een stukje vliegertouw aan elkaar op een bepaalde manier. Zorg wel dat je om beurten de stokjes onder en boven afwisselt, dit maakt het steviger. Het aan elkaar knopen is een lastig werkje. We hebben dit makkelijker gemaakt door de takken eerst met een elastiekje aan elkaar vast te maken. Maak eerst 2 x 2 stokjes aan elkaar vast. Leg die zo dat je al 2 punten hebt. Dan met een beetje passen en meten leg je het 5e stokje er bij. Ik heb foto's gemaakt van de bewoners tijdens het maken, maar die kan ik hier niet plaatsen. De bewoners hebben de sterren in verschillende kleuren geverfd; wit, rood of geel. Wit vond ik zelf het mooiste geworden, maar de dame die deze gemaakt had was met net te snel weg. Ik heb dus geen foto van haar werkstuk kunnen maken om te laten zien.
Dus is het een rode ster geworden. Toen ik de foto maakte moest de ster nog wat drogen dus had mevrouw deze even aan het afdruiprek onder het aanrecht opgehangen.

Omdat het heel erg uitmaakt in welke kleur je het verft laat ik je een bijgewerkte foto zien met kerststerren. Mevrouw maakt haar ster wit en er ligt nog een naturel ster op tafel. Met weinig middelen hebben we zo toch iets moois gemaakt.

2 opmerkingen:

  1. Leuk die ster! En ook niet al te moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag familie Dubbelop.
    ik wens uw met all die kinderen een prettig kerstfeest !

    Familie Wimmers uit Duitsland

    BeantwoordenVerwijderen