vrijdag 13 december 2013

Slapeloze nachten

Vannacht  was ik vergeten om mijn mobieltje beneden te laten. Kreeg ik om 2 uur vannacht een smsje! Het stomme is dat ik dan toch ga kijken, je weet nooit. Het was een sms van burgerwacht, er was een overval gepleegd. Nou ja, ik lig veilig in mijn bed, dus zal de overvaller niet tegenkomen. Maar wel was ik wakker. Als ik in bed stap heb ik geen enkele moeite om in slaap te komen, ben zo vertrokken.

Vannacht werd ik wakker van dat smsje, maar soms word ik snachts wakker zonder aanwijsbare oorzaak. En dat is knap vervelend. Vooral als ik zo rond half 3 wakker wordt. Dan ben ik zo een paar uur wakker. Soms ga ik er uit en maak een beker melk warm. Vaak ook niet. Of ik er dan uit ga of niet, het kan maar zo zijn dat ik tot 4 uur, half 5 wakker ben.

Als ik wakker ben, ben ik soms gewoon wakker omdat ik wakker ben. Dan is het niet zo dat ik lig te piekeren of me iets dwars zit, nee, gewoon, wakker. Soms ontstaat er wel gepieker.

Ik heb wel verschillende dingen geprobeerd hoor om mijn slapen te helpen; vaste bedtijden, niet te zwaar tafelen, geen koffie 's avonds of cafeïne vrije koffie, geen drukte 's avonds, niet te vaak draaien in bed, een warme douche voor het slapen........

Als je dan toch niet meer kunt slapen, heb je een mooie gelegenheid om met God te praten. Overdag komt het er te vaak niet of onvoldoende van. Het is fijn om met God te praten. Als ik 's nachts dan met God ga praten, slaap ik zo. Het gesprek komt dan vaak niet eens af. Maar daarin schuilt dan ook het gevaar. Soms lijk ik het om te draaien; Omdat ik niet kan slapen, ga ik met God praten, omdat ik dan weet dat ik meestal snel slaap. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. God gebruiken als slaapmiddeltje. Alleen al dat idee weerhoudt me er dan wel weer van om naar God toe te gaan. Hoe krom kan een mens denken. En al dat gedenk houdt je dan weer wakker.
Dan helpt zelfs de warme melk niet.

Overdag ga ik wel weer meer tijd nemen om met God te praten. Die relatie heb ik wel wat laten ondersneeuwen, laten verwateren. Al waar je overdag mee bezig bent, heeft invloed op je slaap.

Slecht slapen schijnt ook wel bij deze leeftijd vaak voor te komen. Ik ben 49. Ik hoor collega's in dezelfde leeftijd er ook wel eens over klagen. In dat geval zal het ook wel weer overgaan. Al blijft het lastig. Als het een paar nachten gebeurt wordt ik er zo fladderig en warrig van. Dan heb ik wel een planning in mijn hoofd, maar tijdens het uitvoeren schieten in mijn gedachten er allerlei dingen tussendoor die eerst moeten gebeuren.........Lastig voor mij zelf en mijn omgeving.

Herken jij dit ook? Wat helpt bij jou?


8 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar. Lig nu ook op de bank omdat ik niet kan slapen. Ook ik praat vaak met God, wat me ook wel helpt is om te proberen psalmverzen op te zeggen. Ik begin dan met psalm 1 en kijk dan hoe ver ik kom...welterusten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik zit al 1 uur beneden......soms is alles even teveel en gaan mijn gedachten op hol. Zeker als ik in de nacht wakker ben. Moeilijk om te met vertrouwen de toekomst in te blijven kijken. Voor mij altijd weer een bewustwording om een stapje terug te gaan doen, de rust bij mij zelf en bij Hem te zoeken die alles in Zijn hand heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wisselend, de ene keer wordt ik wakker, ga even naar de wc en ben direct weer vertrokken. De andere keer lukt dat dan helemaal niet en ja dan komen er inderdaad allerlei gedachtes bij mij op vooral over de dingen die de komende dagen staan te gebeuren. Maar het kan ook zo weken goed gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog even, het is niet goed om voor de computer te gaan zitten, het licht van het scherm maakt je te wakker, als je in de kamer gaat zitten dan met weinig licht aan zodat de melatonine-spiegel in je lichaam hoog blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben 51 en slaap al een paar jaar zeer slecht : moeilijk inslapen, meerdere keren per nacht wakker worden en wakker blijven liggen.... Als ik per nacht aan 4 u (onderbroken) slaap kom, is het al veel... Overdag ben ik doodmoe en zou ik in slaap kunnen vallen als ik even niets doe en stilzit maar als ik dan in bed lig, kan ik de slaap niet vatten. Ik heb al van alles geprobeerd om beter te slapen maar niets helpt. Aan medicatie om te kunnen slapen, wil ik niet beginnen. Ik lig vooral te piekeren als ik 's nachts wakker ben.
    Ik kan vind absoluut geen rust en steun aan het geloof want dat ben ik ergens 'onderweg'in mijn leven totaal verloren. Ik heb al zoveel te verduren gekregen in het leven dat ik niet meer kan geloven dat er een lieve God is die ons graag ziet, helpt , begeleidt, het beste met ons voorheeft.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb precies hetzelfde de laatste jaren. Wel gauw in slaap vallen en dan om een uur of half 3 klaarwakker worden, kan zo tot 5 uur wakker liggen en dan weer in slaap vallen tot de wekker om 7 uur gaat. Meestal ga ik in mezelf psalmen of andere mooie liederen zingen of bidden voor mensen waarvan ik weet dat ze het moeilijk hebben. Ik probeer niet te veel te gaan piekeren want er is altijd wel iets waar je je dan zorgen over gaat maken, en die lijken 's nachts bergen te zijn en overdag molshoopjes. Groetjes van Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook gehoord dat je in de overgang te maken krijgt met slaapproblemen. Ik kijk daar niet naar uit. Ik ben nu 44…

    Ik ben wel geneigd tot piekeren als ik wakker lig helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Hannie, ik hoop volgende week 48 te worden en heb jaren gekampt met slaapproblemen. Gewoon soms helemaal niet slapen, soms een paar uur. Bij mij bleek de boosdoener een hormoon-verhaal te zijn. Te veel oestrogeen, te weinig progesteron. Op advies van een therapeute ben ik begonnen met ProgesterAll, een progesteron-crème. Die disbalans van hormonen komt bij heel veel vrouwen voor, maar ook bij mannen! De belangrijkste oorzaak is ons slechte voedsel. Bij mij helpt de crème goed! Overigens komt de disbalans bij mij door de ziekte van Lyme, daar wordt nu aan gewerkt..... Sterkte met alles! Groet, Anja.

    BeantwoordenVerwijderen