04 januari 2014

Zorgenmakerij.

Al een tijdje maak ik me zorgen. Heb ik mijn baan nog wel aan het eind van het jaar? Of heb ik mijn baan in moeten leveren voor iets veel minder leuks? Het gesprek met de bank heeft er ook geen goed aan gedaan. Het heeft me slapeloze nachten opgeleverd.
Ik heb er hier ook wel over geschreven.

En toch....

Tijdens de oudejaarsdienst op mijn werk werd het onze vader gebeden. (In onze gemeente doen we dat eigenlijk vrij weinig.) Die avond erna lag ik weer te denken. Niet echt piekeren, maar het liet me ook niet los.
Ineens kwam die zin uit het onze vader weer naar boven; Geef ons heden ons dagelijks brood.... Toen zei God tegen mij;  je bid om geef ons héden ons dagelijks brood... Waarom wil je dan nu al weten welk beleg je volgende week, volgende maand op je brood krijgt? Je weet toch uit ervaring dat Ik voor je zorg?

En toen kwamen er opnieuw allerlei ervaringen in mijn herinnering waarin ik toch heel echt gemerkt heb dat God voor ons zorgt.
Dat gevoel van; Heb Ik niet al veel vaker voor je gezorgd? Toen je.... en toen je....
Dat heb ik al eerder gehad.
En toch ben ik me opnieuw zorgen gaan maken. Zorgen om dingen in de verre toekomst.
Nu heeft God opnieuw gezegd dat ik me niet zo'n zorgen moet maken.

Wat een geweldige God hebben we!

Nee, ik "heb" God niet. God heeft mij, mij gemaakt en zorgt voor me. Het is dus andersom. Als ik schrijf wat een geweldige God ik heb, is het net of ik God "bezit".
Wel zou ik graag wat duidelijker laten merken aan anderen hoe goed God is. Uitdelen van wat ik zelf van God krijg.
Nu kan ik schrijven Hoe doen jullie dat? En jullie geven hier misschien antwoord op. Maar zo werkt het niet. Zoals jij iets van God laat zien is jouw manier. Zo ontwikkel ik het mijne. Soms zie je iets van het effect van wat je doorgeeft van God, vaak ook niet. Al zouden we dat best wat meer en sneller willen zien. Net zoals nu al willen weten welk beleg ik volgende maand op mijn brood zal hebben.

8 opmerkingen:

  1. In ons leven hebben we al heel vaak gemerkt, dat we ons veel te vaak zorgen maken. In situaties waarin we geen uitkomst zagen gebeurden wonderen. En toch..ook ik stap telkens weer in die valkuil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is het precies, in de natuur maken ze zich ook geen zorgen over morgen en toch verloopt alles precies zoals het verlopen moet alleen wij mensen hebben geleerd om te presteren, te plannen, te verbeteren....dan is niet zo gek dat onze faal-angst regelmatig om de hoek komt kijken...terwijl we als we even ''stil'' zijn God ons wel verteld dat we alleen vertrouwen hoeven te hebben.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk als je zo'n vertrouwen in God kunt hebben.
    Vroeger had ik dat ook wel maar helaas niet meer.
    Toen ik jonger was dacht ik: Morgen gaat 't beter maar als je ouder wordt merk je dat het alleen maar slechter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo anoniem,
      Wat jammer dat ik wel het materiele goed die ik van God krijg kan delen, maar niet het vertrouwen. anders had ik u een portie willen geven. Vraag het God zelf eens waar het misging. Waar is uw vertrouwen verloren gegaan?
      Of zeg Hem gewoon dat u het kwijt bent en nieuw vertrouwen in Hem zou willen krijgen.
      En wacht af.
      Het kan wel zijn dat God op een voor u onverwachte manier reageert. Onverwachts, anders, maar u zult waarschijnlijk ontdekken dat het niet verkeerd is.
      Dan is het weer aan u om te kijken hoe u daar mee om gaat.
      Ik wens u Gods zegen toe.
      Liefs, Hannie

      Verwijderen
  4. denk ook maar aan het mooie lied : Machtige Maker !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn om te lezen, mijn motto voor 2014 is Vertrouwen. Geloven is Vertrouwen en dat geeft zo'n rust. Ja een ieder uit dat op zijn eigen manier. Ik vind het fijn om ook, net zoals jij, zo nu en dan over mijn Vertrouwen (Geloof) op mijn weblog te schrijven. Dus mijn spreuk voor 2014 ( week 2) gaat over Vertrouwen.
    Maar het o zo menselijk om in de valkuil van piekeren over de toekomst te vallen. Het is altijd zo'n mooi voorbeeld in de Bijbel over het manna in de woestijn. De Israëlieten mochten ook maar voor 1 dag oprapen behalve de dag voor de sabbath, dan waren 2 porties geoorloofd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,
      Krijg jij soms ook de nieuwsbrief van Sestra? Zij hadden het ook over het manna. Ze schrijven vaak goede stukken. Zetten je aan het denken. Voor anderen, je kunt je er op abbonneren. (www.Sestra.nl)
      Groeten, Hannie

      Verwijderen
  6. Wat een mooi en herkenbaar stukje heb je geschreven.
    Ik vertrouw op God maar toch maak ik me ook met regelmaat zorgen.
    Terwijl dat helemaal niet hoeft.Maar ja, we blijven mensen...

    BeantwoordenVerwijderen