22 februari 2014

Klussendag

Vandaag was een een echte zaterdag, klussendag. Echt grote, zware klussen hebben we niet opgepakt. Eerst wou ik t ook de titel geven klungeldagje. Maar ja, klungelen kun je ook anders uitleggen, dan gaat alles fout. En het was juist een lekker dagje.

Toen ik vanmorgen wakker werd (beetje laat) was manlief al met de auto naar de wasstraat. Hij wast het liefst zijn auto in de wasstraat. Dat vindt hij prettiger als met de tuinslang en een emmertje sop op straat. Gaan we niet moeilijk over doen. Het kost wel een paar euro, maar de ergernis van het emmertje en de tuinslang kosten hem meer. Al is dat weer niet in geld uitgedrukt.
Toen hij terugkwam gingen we met zijn drietjes ontbijten. Zoon vond het zelfs om half 10 nog te vroeg voor ontbijt. Kopje thee, vers maisbrood, lekker.
Daarna zijn man en  ik samen naar de markt gefietst. Is al lang niet gebeurd. Zeker niet samen. Ik had er niet echt veel nodig, het was meer funshoppen op de markt; kijken naar een leuk bakje met bloembolletjes, wat fruit halen, broodjes voor morgen... Ik had gehoopt nog wat mensen te zien van politieke partijen, in verband met de verkiezingen, maar ik heb alleen 1 mevrouw met een grote tas van een partij zien lopen. Verder heb ik helemaal niets en niemand gezien. We waren toch echt niet vroeg. Ik had gehoopt ook nog  mensen te zien van mijn partij, de ChristenUnie. Had ik ze wat materiaal kunnen vragen om te laten zien dat ik op hen stem....Niet dus.

Vanmiddag hebben we lekker in de tuin gewerkt. Als de tuin toch al denkt dat het eind maart is, kunnen we wel wat planten verpoten. De skimmia werd te groot op zijn plek. We konden er niet goed meer langs met de containers. Nu staat het kippenhok nog even op die plek, maar als die opgeknapt is, moeten de containers daar weer staan. Het dak van het kippenhok moet opgeknapt worden, maar we moeten nog bekijken hoe we dat het beste op kunnen knappen, liefst zonder al te hoge kosten. Daar zijn we vanmiddag nog niet aan toe gekomen. Volgende week zal het er ook nog wel niet van komen, dan staan er weer andere dingen in de planning.

De eerste plantjes zijn ook gezaaid! In 2 verschillende potten heb ik nu cherrytomaatjes en radijsjes gezaaid. Nu staan ze nog binnen met een plasticje erover op de kamer van de dochter die in Italie verblijft. Vlak onder het klapraam. lekker in het licht. Ik ben begonnen met wc rolletjes sparen, om daarin straks de plantjes te verspenen.

De andere dochter had zich ondertussen op het bakken gestort en heeft bladerdeeghapjes gemaakt. Het eerste hapje hebben we stiekem al geproefd en enkele andere hapjes eten we straks, tijdens het borrelen.
Hoe ze ze gemaakt heeft? Ongeveer zo;

Bladerdeeg Snack-hapjes;
* Neem een vel bladerdeeg. (in het recept staat natuurlijk roomboterbladerdeeg, maar dat is niet nodig, budget kan ook.) 
* Strijk wat chilisaus over het velletje bladerdeeg.
* leg hierop een plakje ham ( in het recept wordt beenham genoemd, maar budgetham smaakt ook)
* Leg hierop 2 reepjes monchou.
* Rol het velletje bladerdeeg linksom en rechtsom naar binnen toe. Draai het op de kop en snijd het in 5 of 6 stukjes. Strijk hierover wat losgeklopt ei.
* Bak het op een vel bakpapier ( ik gebruik hiervoor altijd een vel herbruikbare bakfolie) en de bakplaat in de oven zoals het op de verpakking staat aangegeven.

Je ziet waarin wij het recept iets hebben aangepast, maar het smaakt er niet minder om. Echt niet!
Borreltijd is aangebroken. Manlief kwam al vragen wat ik wilde drinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten