28 maart 2014

De belastingaangifte

De belastingaangifte. Ja, die is de deur uit.
Het wordt elk jaar makkelijker. Misschien omdat ik er natuurlijk door het te doen ook meer ervaring in krijg. Ik zou bijna schrijven routine, maar dat is een gevaarlijk iets; routinematig werken. Dan zet je je verstand op nul en gaan. En belastingpapieren routinematig invullen? Dan loop ik het risico dat ik een aftrekpost over het hoofd zie of een vinkje verkeerd zet.

Ik doe de aangifte niet alleen voor ons zelf, maar ook voor 2 anderen. Zowel in onze eigen vooraf ingevulde aangifte als die van een ander leek het of wij vermogen hadden.
Er stond dan een bedrag vermeld wat we op 1 januari zouden hebben. Laten we zeggen een saldo van 1000,-. Maar dat hoeven we helemaal niet te vermelden op de aangifte! Dat hoeven we pas te vermelden als we boven de norm van vermogen zitten. Door het saldo van 1000,- te vermelden lijkt het of die 1000,- boven het normbedrag komt en er misschien wel belasting over moeten betalen. Verderop in de aangifte komt dan de vraag of we vermogen hebben. Nee dus. De aangifte vraagt dan of we zeker weten dat we geen vermogen hebben. Hebben we niet. Ik vind het wel vreemd dat dit zo in de aangifte staat. Herkennen jullie dit? Hoe heb jij dit opgelost?

We krijgen nog wel iets terug bovenop de maandelijkse teruggave. Net iets minder dan mijn maandloon. Toch leuk. Komend jaar willen we toch wat geld opzij gaan zetten om de maandlasten wat omlaag te brengen, dus daar gaat het naar toe. Want we kunnen wel denken dat lonen wel elk jaar omhoog zullen gaan en de hypotheeklasten voorlopig nog niet, maar dat is geen garantie. Ja, de hypotheeklasten staan komende 8 jaar nog wel vast, dus daarin weten we wat we kwijt zullen zijn. Geen last van de jaarlijkse huurverhoging. Dat is vaak maar weer afwachten hoe veel die omhoog gaat.
Als we nu wat extra geld in het huis stoppen, scheelt dat de rest van ons leven in de maandlasten. Wat klinkt dat he? Maar het is wel waar. Moeten we het wel nu doen? Nu hebben we nog een studerend kind in Groningen die we bijstaan en 2 kinderen thuis. Een dure periode. En toch nu proberen maandlasten omlaag te brengen? Ja. We gaan er niet voor in een kramp leven. Maar we gaan het toch doen. Het kan maar zo dat een van ons zijn werk kwijt raakt of minder moet werken. Dan is het goed als je wat minder zwaar zit.  Nu hoesten we toch elke maand een flink bedrag op.

Natuurlijk houden we wel een buffer aan voor als de wasmachine het begeeft, het dak wegwaait of de auto een dure reparatie moet.

Een ander waarvoor we de aangifte helpen, kreeg ieder jaar een beetje meer terug en dit jaar niets. Huh? Daar ga ik toch nog eens extra naar kijken. Het kan nog. Maar in mijn beleving was 2013 ook een duur jaar voor kleine inkomens. Lijkt dit jaar beter.

Ik las trouwens net vanmorgen dat het voor een ander aangifte doen met zijn digid strafbaar is/ kan zijn. Nooit geweten! Nou, ja, ze keken mij op de vinger toen ik het invoerde, dus laat ik t voor dit jaar zo. Volgend jaar doe ik het wel met machtigingscode. En ik doe het niet beroepsmatig of via een organisatie. Dan is het natuurlijk ook anders of het via digid te doen. Als ik mijn digid af geef, kan een ander in mijn gegevens kijken. Kunnen ze bijvoorbeeld kijken hoeveel kinderbijslag ik krijg. Ik kon dat dus ook als ik kwaad wilde. Maar nee. Ik heb ze niet bewaard en na de aangifte weer meegegeven. volgend jaar dus via machtigingscode.

4 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb je wél vermogen, maar niet voldoende om belasting over te betalen.
    Je zou "ja" kunnen invullen en zien of de software het doorberekent als vermogen dat boven de drempel uit komt.
    Zo lang je niet op "verzenden" drukt is er immers niet aan de hand, he?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij mag je ook gewoon "ja" invullen en zul je zien dat je geen vermogensbelasting hoeft te betalen zolang het bedrag (bezittingen min schulden) onder de drempel blijft. En bij ons werd dit jaar echt alleen over het bedrag wat boven onze drempel kwam belasting geheven, niet over het bedrag dat er onder bleef. Ik weet dus bijna zeker dat dat bij jullie ook goed zou zijn gegaan! Je zou misschien de aangifte nog opnieuw kunnen versturen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha,ha, ik doe het nog altijd met een papieren aanslag. Vind het dan leuk om te doen en per internet lijkt mij niets. Maarr we hebben geen eigen huis en dat maakt het gemakkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt wel vermogen en ook de banken geven dit door aan de belastingdienst. Ook contant geld moet officieel gemeld worden. :-) als je dus keurig ja invult en dan de tegoeden en je komt niet boven het vrijstellingsbedrag uit wordt er keurig een 0 vermeld bij de vermogensrendementsheffing.
    Je moet het dus wel melden want het overzicht dat de banken gestuurd hebben en wat jij invult moet met elkaar overeenkomen.

    BeantwoordenVerwijderen