12 maart 2014

Kippenhok, renoveren of vernieuwen?

Vorig najaar hebben we de kippen weggedaan om na het opknappen van het hok, in het voorjaar weer kippen te nemen. Bij nadere inspectie blijkt het hok toch een beste klap gehad te hebben. Het dakleer (?) is wat gaan lubberen, er is schimmel ontstaan in de dakplaten, de noklatten moeten opnieuw gebeitst of zelfs vervangen. Wij hadden het toen een keer extra gebeitst, maar waarschijnlijk met de verkeerde, waardoor de beits is gaan bladderen.
We hebben het hok bekeken om op te knappen, maar er zit wel zo veel werk in en materiaalkosten...Is het niet voordeliger om toch te gaan voor een nieuw hok? Deze heb ik al gezien voor nog geen 100,-.
Ik vermoed dat we aan matriaalkosten voor een nieuw dak minstens of bijna evenveel kwijt zijn. en dan blijft het toch een gerepareerd hok, niet meer zo goed als nieuw. Als ik dat opschrijf denk ik vooral aan bloedluis wat er misschien in het hout zit (kan dat na een winter zonder kippen?) en schimmel wat zeker in het hout zit.
dit is het hok wat we toen hebben gekocht.

Het plaatje heb ik van de site van de leverancier geplukt. Ik heb hiervoor geen toestemming gevraagd. Maar omdat we het eventueel nieuwe hok ook weer bij hen zullen bestellen, hoop ik dat zij het zullen zien als gratis reclame voor het bedrijf.
/28-2604-thickbox/konijnenhok-kt4-plus.jpg

We overwegen nu om dit hok te gaan bestellen;
 /1106-3428-thickbox/dierenverblijf-zh6.jpg
Deze heeft geen bergplaats onder het dak voor het stro en zaagsel. Dat moeten we in de schuur gaan opbergen. Wel heeft het een legkist aan het hok hangen, zodat we als de kippen er ook in willen leggen, we makkelijker bij de eieren kunnen. Het heeft een iets schuin aflopend dak. Manlief overweegt om gelijk maar een golfplaatje op het dak te maken, zodat het wat langer goed blijft.

Eigenlijk hebbenw e ook wel weer een beetje moeite om het oude hok zomaar af te danken. Het lijkt zo verkwistend. Het staat er nu zo bij;


Op de volgende foto's zie je de slechte kanten van het hok; Schimmel op "de zolder" en een lubberend dak.

Wat is wijsheid?

4 opmerkingen:

  1. Dat is een weerkerend probleem met zulke hokken. Daarom hebben wij zelf een 'nieuw' dak gemaakt van zo'n zwarte plaat van bij de doe het zelf (die ze ook voor in aanhangwagens gebruiken) + een plastieken golfplaten dak. Zo gaat zo'n hok hier al jaren en jaren mee. Succes met de renovatie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het plaatje van nieuwe kippenhok wil ik ook gaan bestellen. Heb je enig idee hoeveel krielkippen daarin kunnen?
    Het hok is betaalbaar en kun je het dak verbeteren met extra platen. Dat was mijn plan ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wel klein, mogen je kippen ook los?

    BeantwoordenVerwijderen