19 juli 2014

Met de boot naar Elburg.

Eeristeren zijn we met de boot naar Elburg gegaan. Op de fiets naar de aanmeerplaats van het Horsterveer in Ermelo. Een kort fietstochtje en daarna met fiets en al op de boot naar Elburg.
Er kwam ook een oudere dame met een scootmobiel die met de boot mee wilde. Dat was ook van tevoren bij de kapitein  bekend en het ging ook. Maar om bij de boot te komen was het wel even spannend. Rijden door wat hoger gras en mul zand vond de dame geen succes. Ze stapte af en vroeg de kapitein van de boot het laatste stukje af te leggen met de scootmobiel. Hij leek er wel ervaring mee te hebben. Ik zou het doodeng vinden om zomaar een ander op mijn scootmobiel te laten rijden. (Heb niet zo'n ding... maar ik zou me gelijk afvragen of hij dat wel zou kunnen. Het is immers geen alledaags voertuig.) De dame wandelde met 2 stokken naar de boot, de kapitein laveerde de scootmobiel onder toeziend oog van alle passagiers de boot op en we konden vertrekken.

 Wij stapten wat later op de boot en al snel had ik de smoor in omdat we binnen moesten zitten. Binnen! En in de drukte. Verder waren er geen plaatsen meer. Gelukkig kwamen er al snel nadat we zijn gaan varen 3 dames naar binnen.
Ze vonden het buiten te winderig. Wij naar buiten! Die plekken waren nog vrij. Heerlijk buiten gezeten op de boot. Heerlijk om het Veluwemeer vanaf het water te bekijken.

Eigenlijk best raar. Ik woon op een steenworp afstand van Elburg en ben er nog nooit geweest. Wat een leuk stadje is dat! En wat wonen de mensen in de binnenstad er dicht op elkaar. In steegjes, meer is het niet. Met warm weer woon  je op de stoep. Dat valt nu op, nu het zo warm is. Een collega van mij woont er in 1 van de 5 gerestaureerde muurhuisjes; kleine huisjes die letterlijk tegen de stadsmuur aangebouwd zijn. De stadsmuur is haar kamermuur. Sommige straatjes staan boordevol met bloemen. Echt een trekpleister. Natuurlijk zal Elburg ook zijn buitenwijken hebben met jaren 70 of latere woningen. Maar daar zie je niks van als je door de binnenstad loopt.

Impressie van de binnenstad van Elburg;


Misschien is deze indruk ven Elburg voor jou ook een uitnodiging om er eens te gaan kijken? Ik geef nog wat foto's extra;


Je zou bijna vergeten dat er gewoon mensen wónen. Gewoon 's morgens opstaan, naar het werk of naar school moeten....
Nu ik toch reclame aan het maken ben; Hier is de link om ook mee te varen via VVV-Ermelo

Vandaag is het veel te warm om er op uit te gaan. Zit ik binnen om dit blogje te schrijven en mijn boek te lezen.
 Ik lees het boek; Het meisje uit de trein, van Irma Jouwert.
Het meisje uit de trein

Er schijnen ook weer vervolgen te zijn op dit boek. Ga ik nog uitzoeken om deze ook te lezen.

7 opmerkingen:

  1. Het vervolg op het boek Meisje uit de trein. Een spoor van liefde. Is het verhaal vooraf aan dit boek en Tolbos is net uit en dat is het verhaal verder in de tijd...
    Ze heeft ook nog een andere serie geschreven die is minstens net zo mooi (persoonlijk vind ik die mooier). Kind van de rivier, Pontenilo en Kronkelpad

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het spoor van de liefde gelezen. Heel mooi. Enne Elburg? Wij waren er twee jaar geleden. Een heel leuk stadje. Ik wil er graag nog eens heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig mooi stadje Elburg, leuk om eens met de boot te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja leuk is Elburg onze zoon woont in Oosterwolde dus zodoende kom ik daar wel eens er zit een leuke handwerkwinkel en op vrijdag is het luifeltje open een schattig winkeltje met quilt en andere stofjes heel apart je hebt het idee dat het oud en nostalgisch is maar je vind er ook hedendaagse stofjes leuk om er eens te snuffelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt als een leuk uitje zeg. En wat een schattig stadje is dat Elburg. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat prachtig dat de kapitein dan even komt helpen!

    BeantwoordenVerwijderen