25 juli 2014

Prijsbewuste boodschappen; tijdrovend en geldbesparend.

Brood alweer duurder. Bij mijn favoriete supermarkt om de hoek is het brood alweer duurder geworden. Inmiddels €1,29 voor een fijn volkoren! Dat is hier het goedkoopste volkorenbrood. Een zak van 6 krentenbollen was €1,45.
Bij de andere supermarkt wist ik dat het brood toch wel goedkoper zou zijn, dus daar maar even heen gefietst. Er gaat hier veel brood door met zijn vijven, dus is t al snel de moeite waard.

De moeite waard was het zeker. Ik was nog vroeg op de dag dus hadden ze er zelfs nog het budgetbrood. Ik heb gelijk wat meer ingeslagen.
6x volkorenbrood van  1,29 voor nu 0,79. Voordeel; 3,-
4x krentenbollen van 1,45 voor 1,09.        Voordeel; 1,44
5x jam van 1,09 voor 0,65                        Voordeel;2,20
                                               totaal        voordeel;6,64!

En ik heb in de prijzen geen appels met peren vergeleken. Dus het gewicht en zo zijn gelijk. Het brood is wel van een budgetkwaliteit en moet nog door het gezin getest worden op smaak. De jam is bij voorbaat al goedgekeurd omdat de kinderen het liefst jam hebben zonder herkenbare stukjes fruit.
Prijsbewust inkopen vereist wel dat je blijft opletten, want bij de winkel waar ik het brood vanmorgen heb gekocht vind ik groente en vlees weer erg duur.

Nu zal een enkele lezer misschien bij zichzelf denken dat zij er geen zin in heeft om "alle"winkels af te gaan voor de koopjes en dat t te veel tijd kost. Je doet t dan vaak af met; "och hiermee een duppie duurder en daarmee een duppie goedkoper, blijft t zelfde."

Ik denk dat je eens anders moet proberen te rekenen. Hoe lang moet je bij je werkgever werken om deze €6,64 bij elkaar te werken? 20 minuten? half uur? uur? En vergelijk dat eens met je extra fietstijd die je kwijt bent om bij de supermarkt te komen....

2 opmerkingen:

  1. Ik heb nu toch maar een heel goede deeg mixer gekocht. Kost veel, maar het brood is zoveel lekkerder. Ik doe nu een pak Lidl en een pak bloem plus zakje gedroogde gist olie en een theeleoel zout. Dit kost bij elkaar 1,85 plm is goed voor drie broden.
    Als jij met je gezin zoveel brood eet is het zelf bakken het overwegen waar.
    Goed brood en zelf gesneden, kost ook nog eens minder beleg en het vult beter,msmaakt beter.
    Andere combinaties zijn ook te bedenken,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Plus dat het fietsen meteen gratis sporten is, win/win situatie toch?
    :)

    BeantwoordenVerwijderen