18 augustus 2014

Broodbakmachine overleden.

Mijn broodbakmachine is overleden. De laatste keer had ik de broodbakmachine aangezet en er even bij weggeweest. Had ik niet moeten doen! Bij terugkomst had dochter het erover dat de machine heel veel herrie had gemaakt. Het uiteindelijke resultaat was wat minder mooi gelukt, maar wel te eten. Vanmorgen was ik bezig om een flinke aankoop sperciebonen weg te werken toen ik bedacht om ondertussen de broodbakmachine aan te zetten. Zo gepiept en kan de machine ondertussen mooi zijn werk doen terwijl ik het mijne doe.

Leuk bedacht, maar de praktijk werd wat anders. De broodbakmachine begon op n gegeven moment wel wat te zoemen, maar er draaide niks meer. Ook als ik het bakblik er uit haal blijkt het aanstuurmechaniek niks meer te doen dan zoemen. Ik vrees dat de boel doorgebrand is.
Nu heb ik het meel en water uit de machine gevist en met de mixer en met de hand wat gekneed. Ik hoop dat ik het handmatig voor elkaar krijg om te doen. Bah. Net nu de keuken helemaal op de kop staat met bonen.  Het deeg staat nu te rijzen (hoop ik) en ga ik zo weer verder met de bonen.
En daarna wilde ik nog hartige taarten maken voor vanavond. Om half 5 moet ik werken, maar willen de anderen toch wel graag wat warm eten.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens op zoek moet naar een andere broodbakmachine. Ik ga kijken voor 2e hands. Er zullen er nu zo langzamerhand wel enkelen op zolder of in een kelderkast zijn beland van mensen die met het broodbakken gestopt zijn? Ik hoop zo een broodbakmachine tegen te komen. Om nu weer een nieuwe te kopen?

Bah, mopperdemopper. Boos op mezelf dat ik weggegaan ben tijdens het kneden. (Tijdens heb bakken ga ik zowiezo nooit weg.) Boos op haar dat ze niet gewoon de stekker er uit heeft getrokken. Boos omdat het nu gebeurt terwijl de keuken al vol en rommelig is. En boos omdat ik net een leuke voorraad meel in huis had voor broodbakken, omdat ik het weer een beetje op wilde pakken. Boos omdat ik nu weer op zoek moet naar een andere machine.....

Gaat wel over  hoor.....Eerst maar verder met bonen verwerken.

5 opmerkingen:

  1. Kan het misschien zijn dat het mechaniekje van de kneedhaak onder het bakblik een beetje is vastgelopen door aangekoekte restjes en ingebakken vocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o die vind je wel ergens op een boeldag ofzo en ja er is ook een versje
    ben je boos?????
    Pluk een roos
    zet hem op je hoed,
    dan ben je zo weer goed ideetje ???? :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb laatst voor 5 euro een broodbakmachien gescoord op marktplaats

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd balen als zo'n apparaat je in de steek laat op een moment dat het echt niet uit komt. Ik had dat vorig weekend met de wasmachine (en jawel zaterdag = wasdag). Gelukkig hebben we 'm weer aan de praat gekregen maar inwendig stijgt mijn irritatielevel met de minuut :) Hoop dat je snel een BBM voor een leuk prijsje op de kop kunt tikken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Balen zeg! Dat zijn van die irritante tegenvallers.

    BeantwoordenVerwijderen