13 augustus 2014

Verwaand theekopje.

Dit is echt zo'n titel waar de google zoekmachine waarschijnlijk niks mee kan. Maar het gaat echt over verwaande kopjes. Theekopjes.

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik van een vriendin een partij echte deftige theekopjes kreeg voor in het huiskamerproject in het verzorgingshuis.

Ik zou ze gaan gebruiken om zo nu en dan met de bewoners thee uit te drinken. Dat heb ik ook een paar keer kunnen doen. Deze kopjes maken zo veel verhalen en herinneringen los bij bewoners, onvoorstelbaar!
Kort daarna werden wij activiteitenbegeleiders van deze groep afgehaald en werd het overgenomen door verzorgenden. De kamer werd opnieuw ingericht, en de theekopjes verdwenen in de vitrinekast. Ongebruikt.

Onlangs heb ik ze er uit gehaald en gesopt om ze opnieuw te gebruiken.
Samen met de dames van de damesvereniging hebben we gedronken uit deze kopjes. De dames van de damesvereniging zijn dementerend.
Andere dames dan toen in het huiskamerproject, maar veel gelijksoortige verhalen. Feestelijke kopjes met een frou-froutje op een zilveren presenteerschaaltje. Dat maakt wat los.

Deze ochtend heb ik wel 15 keer gehoord dat dit toch wel een verwaand kopje was:


Dit is toch wel een verwaand kopje hoor...En mag ik daar zomaar uit drinken...

Zó leuk. Er komen verhalen los over de kopjes van thuis, die moeder in de pronkkast had staan. En nu gaan wij er uit drinken, dat is bijzonder! En dat op een gewone doordeweekse dag.
Op zich ook wel komisch dat niemand er over klaagde dat we koffie dronken in een théékopje. Maar wel dat we 3 zilveren lepels hadden en de andere lepeltjes maar gewoon. Dat hoorde niet. Dat moesten eigenlijk ook deftige lepeltjes zijn volgens de dames.

3 opmerkingen:

  1. ha ha mooi verhaal en ja zelf heb ik er niet zo veel meer maar mijn moeder wel :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor! Prachtig idee.!
    Wij hebben bij onze Anglicaanse Kerk zomers een aantal theemiddagen. Dan wordt de de thee geserveerd in theepotjes en geschonken in Engelse kopjes zoals jullie ook doen. De mensen vinden dat zo leuk en inderdaad, altijd hoor ik: die had mijn moeder/oma ook. eigenlijk houden mensen, vooral vrouwen, van mooie kopjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooh ik ben op zoek naar een kopje zoals dat blauwe waar hebben jullie dat gekocht?
    kellyblockhuys@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen