21 september 2014

Zoetstoffen. Verband met oorzaak diabetes?

Manlief en ik gebruikten zoetjes. Om zo een beetje op het gewicht te letten. natuurlijk is daar meer voor nodig, maar wij vonden zoetjes een goed hulpmiddel daarbij. Zoetjes en zoetstoffen in de frisdrank,toetjes.
Al heel lang ben ik op de hoogte van de vele discussies over de eventuele schadelijkheid van aspartaam en andere zoetstoffen. Soms met scepsis, soms heel geïntresseerd. Afgelopen week kreeg ik hier weer een artikel over onder ogen. Vanuit voor mij onverwachte hoek.
Dit artikel heb ik gelezen. (Klik op de link om het artikel ook te lezen.)

De dag erna hoorde ik op de radio dat er in Israel een wetenschappelijk onderzoek is geweest naar zoetstoffen. In dat onderzoek blijkt dat zoetstoffen juist diabetes kunnen veroorzaken. Een (kleine) groep mensen kreeg een tijd een flinke hoeveelheid zoetstoffen. Het heeft een invloed op de darmflora en later bleek in het bloed al veranderingen zichtbaar die ook zichtbaar zijn bij de voorstadia van diabetes type 2. Bij meer dan de helft van de mensen! Dat vind ik teveel om het toeval te noemen.
Het Nederlandse voedingscentrum adviseert zoetstoffen bij mensen met overgewicht. Hen is om een reactie gevraagd. Zeggen dat het niet zo'n vaart loopt omdat de deelnemers veel (gelijk aan 30 glazen cola) zoetstoffen kregen en het een kleine groep deelnemers was.  Ik vind dat een kulverhaal.

Nu lijkt het dat het pas giftig zou zijn bij grote hoeveelheden. Maar kleinere hoeveelheden gedurende een half leven lijken mij ook foute boel! Bij de klassieke homeopathie werkt men juist zo om genezing te bewerkstelligen. Langdurig kleine dosissen. Als langdurig kleine dosissen iets goeds kunnen uitwerken, kunnen ze ook beschadigend uitwerken.

Wij hebben de zoetjes niet echt nodig in die zin dat wij diabeet zijn, maar louter voor gewichtsbeheersing. De zoetjes worden hier dus niet meer voor gebuikt. Ik gooi ze niet weg, maar blijven beschikbaar voor visite met diabetes of die zoetjes willen. Ook de light producten in huis worden wel gewoon opgemaakt, maar niet nieuw gekocht. Zullen de jongens wel fijn vinden, vonden mijn light cola nooit lekker.

Nu ik dit aan het typen ben, komt er een nieuwsbrief binnen. Die gaat hier ook over. Ik wil je deze ook laten lezen.
Stevia lijkt hierin een heel andere positie in te nemen; minder of niet schadelijk. Maar hoor jij andere geluiden over Stevia, dan wil ik dat graag van je horen.

4 opmerkingen:

  1. Stevia in de super markt is alsnog een super chemisch product, mocht je echt veilig willen kun je hetbeste een stevia plantje kopen, hetgroeit weer zelf terug aan, uit eindelijk een stuk goedkoper ook. Mvg, blogaanmnbeen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verband tussen zoetstof en diabetes kende ik nog niet. Wij hebben ook jaren lightproducten gebruikt. Totdat een dochter veel last kreeg van diaree. Ze dronk graag light cola en gebruikte vaak kauwgum. De klachten verdwenen toen ze stopte met cola en kauwgum. Toen ik me daar wat meer in verdiepte schrok ik. Alle producten met zoetstoffen zijn toen rechtstreeks de weggedaan. Raar dat we ons lichaam zijn gaan voeden met chemische producten, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met mate gewoon vetten eten, suiker laten staan, koolhydraten beperken. Ik ben al heel wat kilo's kwijt. Voor mij ook chemische troep meer uit pakjes en zakjes. Ik eet echt lekkerder dan voorheen.

    BeantwoordenVerwijderen