03 oktober 2014

Noten kraken en roosteren.

Zoals je weet heb ik een leuke bak hazelnoten kunnen rapen in mijn straat. Mijn winkelvoorraad was al even op, dus vanmorgen ben ik toch begonnen om de geraapte notenvoorraad aan te spreken. Ik zag er een beetje tegenop. Was bang dat ik na eventjes kraken last van mijn handen zou krijgen. Dat viel mee gelukkig.
En zeg nou zelf, wat is er heerlijker dan lekker op je gemak in het zonnetje met een kop versgezette koffie rustig een nootje te kraken. En zo moet je het denk ik ook doen. Als je het doet als een opgelegde taak omdat je nou eenmaal noten moet hebben, is er niks aan om t te doen. Binnen kraken is trouwens geen succes, die harde schillen vliegen alle kanten op tijdens het kraken en hebben scherpe punten. Daar wil je niet op stappen met je blote voeten. En buiten kan het niet zoveel kwaad.

Op internet had ik al eens gelezen dat je de noten in de oven kunt roosteren. Zo heb ik het vandaag geprobeerd ;
Hazelnoten roosteren:
Op een bakplaat heb ik een vel herbruikbare bakfolie gelegd. Daarop de gekraakte noten. De oven voorverwarmd op 200 graden.
Dit zijn de gekraakte, nog ongebrande noten.

De noten heb ik er 10 minuten ingehad. Is eigenlijk net iets te lang. Volgende keer iets korter. Ik heb heteluchtoven.
Daarna de hete noten in de theedoek  laten glijden en deze in de theedoek op het aanrecht rollen. Gebruik een oude theedoek. Ik heb een vrij nieuwe theedoek gebruikt en vraag me af of de kleur die er nu in zit nog wel uit gaat.
De vele velletjes geven kleur af.
Natuurlijk wel even een nootje proeven voor ze afgekoeld zijn! Warmgeroosterd zijn ze t lekkerst. Na het afkoelen heb ik ze in een bakje gedaan.

Straks worden ze gebruikt in een  

Appel- abrikozen- hazelnotencrumble;
Maak een kruimelig deeg van
150 gr. koude boter,
100 gr. Witte basterdsuiker, (vandaag bleek ik nog maar 87 gram te hebben, ook goed)
200 gr. bloem
Ik heb dit vanmiddag al gemaakt en t staat nu in de koelkast.
Maak een mengelmoes van appel, geweekte abrikozen en gerapte hazelnoten en eventueel ook wat rozijnen en leg dit op de licht ingevette bodem. Dat van die licht ingevette bodem moet ik er natuurlijk wel bij zeggen anders kijk jij me straks boos aan als t vastkoekt. Zelf ga ik t niet doen. Ik gebruik kleine portiebakjes van aardewerk.
In het fruitmengsel kun je van alles doen zolang je maar durft te experimenteren. Gewoon doen. Daarop doe je een laag kruimeldeeg. Hierover kun je nog wat extra geraspte hazelnoten stooien.
Zet dit 15- 20 minuten in de voorverwarmde oven van 200 graden.
Ik doe t vanavond in kleine eenpersoonspotjes. Doe je het in een grote lage schaal, kun je ook nog overwegen er vanilleijs bij te serveren. Echt een lekkere combinatie; warme crumble met koud vanilleijs.

Eet smakelijk!



1 opmerking:

  1. Heel leuk, wij hebben hier alleen een beuk staan. Heb je nog een tip om die gemakkelijk te "pellen"? Ik hou er geen nagels bij over.

    BeantwoordenVerwijderen