20 november 2014

5 talen van de liefde.

Gisteravond hadden we huiskringavond. Ik had het aardig voorbereid. (Denk ik.) De preek van afgelopen zondag heb ik nog nageluisterd om er gespreksonderwerpen uit te halen. En toch liep het in het begin niet echt lekker soepel vond ik. Onvoldoende diepgang. Bij het zingen had ik wat liederen uitgekozen die niet echt makkelijk meezongen. 1 lied had ik uitgekozen waarvan ik wist dat wij het niet kenden. Maar om de tekst heb ik het toch uitgekozen. In plaats dat ik vlak voordat iedereen binnenkomt de laptop al klaarzet om dit lied straks via Youtube af te spelen, laat ik me afleiden door gekregen handwerkspullen te bekijken.
Tja.

Ik wist dat er 2 mensen eerder weg moesten en heb toch te lang gedraald aan het begin van de avond. Wel hebben enkelen hun recente ervaringen verteld in het in gesprek komen met mensen en hoe God betrokken is geraakt in dat gesprek. Dat was wel goed.

Ik ben hier (Kring leiden) niet zo heel goed in denk ik. Nou ja, blijven oefenen, zeg ik ook altijd tegen mijn kinderen. Of delegeren; Men hoeft niet alles te kunnen. Sluis dan door wat een ander beter kan.

Later op de avond kwamen we op een boek uit wat in de preek ook genoemd werd. Een boek wat ik zeker wil aanraden!

Het boek heet; De 5 talen van de liefde. Ik heb het boek al wel eens eerder gelezen en kon kort uitleggen welke 5 talen er zijn en hoe dat globaal werkt.
Elk mens heeft een eigen hoofdtaal waarin hij of zij haar liefde geeft en ontvangt. Herken elkaars hoofdtaal en communicatie zal soepeler verlopen. Dit gaat trouwens op in alle relaties. In je huwelijk, gezin, maar ook gewoon met je collega's.

Ik kan er in dit stukje een heel verhaal over schrijven. Het boek zelf is de moeite van het lezen wel waard.
Bekijk het maar eens hier;

 



2 opmerkingen:

  1. Is inderdaad een goed boek, leuk! Heeft mij veel inzichten gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het al goed van je dat je zo'n kring leidt! En het is inderdaad een kwestie van oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen