24 november 2014

Veluws koken


Als onechte Veluwenaar lijkt dit boek me onmisbaar in de keuken!
Ik ben niet geboren op de Veluwe. Als 7jarig kind ben ik en mijn ouders natuurlijk door de arts van uit het botlekgebied naar de gezonde boslucht van de Veluwe gestuurd. Daar profiteer ik nu nog van.
Ik niet alleen. Elk jaar komen er hordes toeristen naar de Veluwe. Ik denk dat jij er vast ook wel geweest bent. Welke herinnering heb jij aan de Veluwe? Welk eten herinner jij je nog van de Veluwe? Ooit kruudmoes of melkmoes (zo word t ook wel genoemd) geproefd?

Ik denk ook dat ik het boek ga bestellen. Ik heb nog een cadeaubon van Bol liggen. Maar als ik het vandaag bestel, ligt het morgen al in de bus. Ik wacht er dus nog heel even mee. Morgen ben ik de hele dag met manlief mee naar het noorden des lands.

Ik gruwel van kruudmoes en zal dit niet snel zelf koken. Dit recept staat er natuurlijk wel in! Een Veluws kookboek is niet compleet zonder kruudmoes. Manlief is er gek op en heeft gelukkig een collega die het graag en héél erg lekker maakt. Er staan wel recepten in die ik wel wil proberen; hazelnootijs met geconfijtte vruchten, Aardbeien romanoff met karnemelkijs (even wachten tot de zomer), appel-notentaart, mmm heerlijk.

Het is ook leuk dat er bedrijven uit de Veluwe in staan die ik gewoon van naam ken en er wel geweest ben; De forellenkwekerij t Smallert uit Emst, de Aardbeientuin van Bronsink uit Oene. Daar heb ik mijn eigen verhalen bij. Erg leuk om ook als uitstapje heen te gaan. Als kind was dat op fietsafstand. In het boek staan ook andere verhalen over de Veluwe.

Wie bijzonder en Veluws wil koken kan ik dit boek aanraden! 
Ja ik maak er reclame voor, het boek is nét uit en als onecht of import-Veluwenaar wil ik dit wel promoten. Het wordt zelfs gepromoot door tv Gelderland.) Ook leuk als cadeau in de komende feestmaand voor iemand anders of gewoon jezelf.
 Je kan t ook via hier bestellen; 

3 opmerkingen:

  1. Van 1950 tot 1968 heb ik in Apeldoorn centrum gewoond, mijn ouders hadden een winkel ( woninginrichting) en ooit zei een diestmeisje dat mijn moeder ook eens kruudmoes zou moeten koken, zij nam wel de kruudmoeskruden mee. Nee het werd niet lekker gevonden, maar hoe oud was ik toen misschien een jaar of 8? ( plm 1954) Geen idee of ik het nu zou lusten.
    Wel kan ik mij de heerlijke cantharellenragout herinneren van zelfgeplukte cantharellen (in de buurt van Uddel) die mijn moeder maakte en wat te denken van de bosbessen. Mijn moeder kocht ook altijd een emmer vol, die werden als bijverdienste geplukt in de bossen. We plukten zelf ook wel op zondagmiddag maar daar aten we meer van dan dat we plukten.In 1968 ben ik naar Drenthe verhuisd en mijn ouders naar Ugchelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist niet dat er een typisch Veluwse manier van koken was. Klinkt als een leuk boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veluws koken, komt er eigenlijk op neer dat je van bijna niets en goedkoop, iets eetbaars maakt. De Veluwe was een arm gebied, weinig boeren(toen) en veel dagloners.
    Eigenlijk waren de Veluwnaren de consuminderaars van die tijd.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen