18 maart 2015

Datum-eten.

Dat blijft vast een onbekend zoekwoord in de google familie. Datum-eten...Moet je daar nu mee? Ik heb zelf even gezocht op overdatum en kwam terecht op een site; www.overdatum.org
Kijk maar of je er iets vindt. Ik heb er  niet zo lang rondgekeken. Echt over datum zal ik niet veel hebben.

Wist je trouwens dat er verschillende betekenissen zijn voor de datum op de verpakking?
THT betekent Ten minste Houdbaar Tot... Dan is het product van een "gegarandeerde" kwaliteit tot die datum. Daarna is het nog houdbaar én goed eetbaar, maar gaat de kwaliteit langzaam achteruit.
TGT betekent Te Gebruiken Tot...dan is het niet zo lang na die datum meer houdbaar. Het kan zijn dat je het al heel snel niet meer gebruiken kan na die datum. Kan je er wel ziek, zwak of misselijk van worden. Bij THT blijft t zaak te blijven opletten, maar niet al te wantrouwend zijn. Anders wordt t als je bij TGT je etenswaren geeft aan mensen met een zwakke gezondheid, kinderen of ouderen. Beter van niet.

Ik ga zo de trapkast in, de voorraadkast en de vriezer om eens te kijken wat we nog hebben staan aan voorraad. Die gaan we maar eens opmaken. In ieder geval de etenswaren die er al wat langer staan. Want dat is t gevaar van een grotere voorraad; Er schuift wel eens iets naar achteren en wordt dan over het hoofd gezien.

Alles wat nog een kortere houdbaarheidsdatum heeft zet ik bij elkaar en wordt heel binnenkort opgegeten. Dus kinders, we eten komende week ouwe meuk. ;-) En nee, je gaat er niet dood van.
Zo voorkom ik verspilling en helpt onze portemonee een beetje. Want die wordt nu wel wat dunnetjes nu het inkomen van manlief met zo'n 400,- is gedaald. Per maand.

IK heb eerlijk gezegd geen idee of ik veel zal tegenkomen in mijn kast wat kort aan de datum is. Ik verwacht dat t  wel mee zal vallen, maar wie weet. Zoon is vanmorgen thuisgekomen met buikkrampen, maar ik ben er nog niet mee begonnen, dus dat heeft echt een andere oorzaak.

5 opmerkingen:

  1. Ik dacht eerst: wat ben je aan het meten? Maar je wilt eten dat over datum is opmaken! in houd van glazen potten en flessen en ook van blikjes is járen na de uht datum nog goed, mits de verpakking niet beschadigd is. Eten in de vriezer gaat in kwaliteit achteruit, maar is vaak verder nog wel goed. Ik ben benieuwd wat je tegenkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wij eten ook makkelijk over de datum. Maar ik spiegel ook als er boodschappen bijkomen en dan zet ik apart wat ik eerst wil eten
    De vriezer heb ik op lijsten met inhoud per la en datum erbij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hannie,

    400,- per maand, ja dat zal je wel voelen. Toen ik nog alleenstaand was, ook erg krap budget, probeerde ik echt per week boodschappen te doen. De maaltijden stonden vast. Ik kocht verse produkten in het seizoen/aanbieding.
    Nadat we gingen samenwonen, hadden we ineens 2 voorraadkasten tezamen en dan blijkt dat je stiekem toch best veel verzameld. Die eten we nu leeg, Ik let alleen op datum bij open verpakkingen. We krijgen er echt niets van.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, ha ik vertelde mijn man vandaag nog ( hij las ook een woord verkeerd) dat ik datu-meten las en dacht wat is dat? totdat ik het door had, gewoon leuk.
    Maar inderdaad eerst eens opmaken wat in huis is, geldt niet alleen ook voor eten maar ook schoonmaakspul, kleding enz enz, ben je zo 14 dagen verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik let er inderdaad altijd wel op of er staat tenminste houdbaar t/m of tot. Maar ik weet ook dat ze vaak zeggen dat die datum niet zo veel voorstelt en dat je je neus ook moet gebruiken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen