14 maart 2015

Kostbare zuinigheid.

Ach, gooi toch weg die onderlegger voor een matras, zei manlief. Nee joh, ik ga toch geen onderlegger weggooien omdat er een vlek op zit! Die wordt gewassen! Niet dat ik denk dat ik binnenkort de onderlegger weer  nodig zal hebben, maar weggooien? Neuh. Ik was m eerst en zie dan wel wat ik ermee doe. Bewaren of toch nog wegdoen naar de kringloop.

Dat bleek dus helemaal verkeerde zuinigheid. Ik deed die onderlegger in de wasmachine, nadat ik tevergeefs gezocht had naar een wasmerkje. Dát had ik beter niet kunnen doen!
Halverwege de was zag ik het al door het raampje van de wasmachine; Eén grote grijze pulpmassa. Blijkt er veel karton in te zitten. Wasmachine snel uitgezet. Ik moest daarna door naar mijn werk dus kon er op dat moment even niks meer mee doen. Weer terug heb ik voorzichtig geprobeerd de machine te openen. Gelukkig lukte dat zonder dat gelijk de hele badkamer vol water liep. Onderlegger eruit gevist en toen ben ik gaan pulpscheppen. Zó uit de trommel.

Emmers vol met grijze drab.
Er zat nog ik noem het maar even modderwater in de trommel. die heb ik er zoveel mogelijk uitgeschept.

Daarna weer schoon water erin gegoten om weer te mengen met het modderwater. Dan de trommel een beetje heen en weer gewiegd. Werd ook weer modderwater. Dat heb ik wel een paar keer gedaan tot het water redelijk helder bleef. Pas toen durfde ik het water door de machine af te laten pompen. Ik vond dat best griezelig, want als achter of onder de machine de afvoerleidingen verstopt zouden raken hebben we de poppen toch nog aan het dansen. Ik ben dus op een krukje naast de machine gaan zitten en wachten tot het afpompen afgelopen was. Daarna heb ik een paar keer het spoelen en afpompprogramma gedraaid.
Toen de machine een keertje leeg een wasprogramma laten draaien met een heel laag centrifiguursnelheid. Toen was het al laat op de avond en ben ik ermee gestopt.

De volgende dag enkele kledingstukken erin gedaan en gewassen. Had ik beter toch nog eerst met een oude theedoek, wat vaatdoekjes of zo kunnen doen. Nu is een joggingbroek van manlief helemaal grijs geworden. Het leek net of deze heel stoffig uit de wasmachine kwam. En net nu hij niets anders aan kan dan een joggingbroek. (hij draagt sinds kort een brace om zijn knie) Zoveel had hij die niet. Inmiddels heb ik er 2 andere voor gekocht.

Maar gelukkig is de schade beperkt gebleven tot die ene joggingbroek. Het had niet veel gescheeld of we hadden alsnog halsoverkop een andere machine moeten kopen. Ik schreef al eerder dat deze machine zijn beste tijd heeft gehad. Het lijkt erop dat deze toch nog weer even door kan. Gelukkig maar!

Al met al was dit een dagje kostbare zuinigheid. Je wilt niet zomaar iets weggooien wat nog goed is. Maar al met al heeft dit me veel gekost; tijd, extra wassen, een hoop stress en bijna een wasmachine. En dat voor een matrasonderlegger die we niet echt meer nodig hadden.

2 opmerkingen:

  1. Tjonge, wat een pech ! Heb je er al aan gedacht om het filter te reinigen ? Daar zal zich ook heel wat prut verzameld hebben !
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen