28 april 2015

Koningsdag 2015; oranjebitter, melkmoes en tompoezen.




Op koningsdag 2015 heb ik de hele dag gewerkt. Net als in 2014 en 2013. Dat was toen nog op 30 april. Ik vind het wel vreemd hoor. Nu houden we na koningsdag nog een stukje maand over.
Dit is nu de derde koningsdag op rij dat ik werk. Ik hoop volgend jaar nu wel weer eens vrij te zijn. Ik kon wel een collega vragen om te ruilen, maar dan moest ik ruilen met iemand die met pasen werkte. Ruilen met iemand die op 5 mei of hemelvaart werkte kon nog niet; De roosters zijn pas sinds een paar dagen bekend. Dat komt door alle veranderingen binnen onze afdeling en teams.
Dus maar niet geruild.

Ik ben de dag begonnen om samen met mijn collega de vlag met wimpel te hijsen. Dat is dan op zo'n hoge vlaggenmast. Dat had ik nog niet eerder gedaan. Ik weet niet veel of er protocollen bij horen, wél weet ik dat de vlag niet op de grond mag terechtkomen. Maar ik weet eigenlijk niet of ik dat wel bij t goede eind heb. En de vlag mag niet in het donker blijven hangen.
We hebben het maar zo zorgvuldig mogelijk gedaan, je weet nooit of we publiek hebben.
Daarna hebben we na enig gezoek het grote scherm aan de praat gekregen om daarop met de bewoners die dat ook wilden samen naar de tv uitzending Koningsdag te kijken. Ik heb er zelf niet veel van meegekregen. Even nog die mevrouw ophalen, koffie inschenken voor die meneer die net binnenkomt, ik heb geen zit in t gat.

's Middags was er wat meer spontane aanloop en werd het gezellig druk in het Grand café.  Met een kleine quiz over het koningshuis, bonbons, oranjesnippers en veel gezellig geklets was ook de middag zo om.
Bewoners die wilden kregen een glaasje oranjebitter. Gelijk een glaasje vol of eerst een proefslokje. Alles kon. Aan het eind van de middag zat er in een fles nog 1 cm oranjebitter. Heb ik gevraagd om die mee te mogen nemen om t thuis te laten proeven, vergeet ik toch nog om die fles mee te nemen.

Melkmoes of kruudmoes. Binnenkort in Weideheem te koop.

Op een affiche in een hoekje ontdekte ik dat er binnenkort melkmoes in Weideheem verkocht gaat worden. Bestellen voor 6 mei, afhalen op de ochtend van 13 mei. Ik lust het niet, maar manlief is er gek op. Ik heb dus gelijk maar een bak voor hem besteld. Meer liefhebbers? In Weideheem in Harderwijk; 1 liter voor 5,-. Zelfmaken zal ongetwijfeld goedkoper zijn, maar iets maken wat je niet van huis uit kent en niet lust, lijkt me een garantie voor mislukken. Het is geen kwestie van een receptje volgen met dit.

's Avonds thuis stond er een verrassing in de koelkast. Dochter heeft vanuit haar werk iets lekkers meegenomen waar je mij wel blij mee kunt maken; Zij moest trouwens al om 6 uur, 6 uur! beginnen. Ze vond t maar niks. Maar de kanjer is wel gegaan.

Een bekroning op een koninklijke werkdag.



2 opmerkingen:

  1. Lijkt mij dat je een gezellige dag hebt gehad, tenminste zo klinkt het.
    Inderdaad mag de vlag de grond niet raken en moet bij zonsondergang binnengehaald zijn.
    Er was een protest-aktie tegen de jeugdzorg en die vonden dat we de vlag op de kop moesten hangen als protest, nou dat vind ik zo absurd, dat doe je gewoon niet. O ja ze zeiden: ons land is in nood, nou ik heb gereageerd met: ons land is niet in nood, Nepal is in nood. Bij ons zijn wel mensen in nood maar dat zijn individuele gevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke traktatie!

    Ik vind het ook nog een beetje wennen, dat 30 april nu zo maar een gewone dag is!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen