14 april 2015

Vogels in de tuin.

Het is al tijden een drukte van belang in onze tuin. Veel mussen en merels. Af en toe een koolmees of een pimpelmees. En ook wel vogels met de maat van een merel, maar bruin en ik durf ze niet zomaar een naam te geven. Lijsters?

Op het hek zit al een paar dagen een mannetje mus heftig te tjilpen. Zal wel een vrouwtje aan het roepen zijn denk ik? Wel grappig om te zien; steeds dezelfde plek en maar herrie schoppen. Ik hoop dat hij een vrouwtje gaat vinden!

Nóg leuker zou zijn als ze in onze struik gaan nestelen. In het jaar dat we hier kwamen wonen hebben we inwoners in het nestkastje gehad. Daarna nog niet weer. Het is hetzelfde nestkastje, zelfde plek, maar niks. Misschien komt dat doordat we de grote boom er dicht bij hebben omgezaagd

Ik heb al een tijd zitten loeren op het nestkastje; Is er al interesse? Een paar dagen geleden wel. Ik heb toen deze foto gemaakt.


Een pimpelmeesje kwam de hele middag steeds weer kijken bij het kastje. Daarna heb ik m nog niet weer gezien. Is het dan toch zo dat de pimpelmeesjes niet gaan broeden in het kastje voor een koolmees? Sommige boekjes willen ons dat doen geloven. Invlieggat zoveel mm is voor die vogels, invlieggat zoveel mm voor die andere vogels  en ga zo maar door. Maar vogels lezen die boeken toch niet?
Het neskastje waar de mus op zit is er volgens de boekjes juist weer eentje voor de pimpelmeesjes.

Nou ja, ik wacht maar gewoon af.


2 opmerkingen:

  1. O wat gezellig! Ik zie hier nu ook meesjes en merels. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier tsjilpen ze ook dat het een lieve lust is. Echt een zomers geluid vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen