07 mei 2015

De zwaluwen zijn er weer!

Heb je ze al gezien? De zwaluwen zijn er weer! Wij zagen ze afgelopen zaterdagmorgen voor het eerst door het luchtruim scheren.
Eerst dachten we nog; Die ene zwaluw maakt nog geen zomer...Maar gelukkig zagen we al snel de tweede, en derde.
Het is mij nog niet gelukt ze al vliegend op de foto te zetten. Komt nog wel. De zomer is nog lang.

Wat een acrobaten zijn het toch. Heb je wel eens geprobeerd om een zwaluw te volgen met je ogen? Moet je echt eens proberen. Als er maar 1 of 2 vliegen gaat het nog wel, maar als het een groep is wordt het echt lastig.

Vanmorgen heb ik ook een vlindertje gezien die ik niet kende. Die was makkelijk terug te vinden via deze site; www.soortenbank.nl . Op die site kun je links bovenin invoeren dat je een vlinder zoekt. Dan krijg je er een stel te zien en kun je ontdekken welke vlinder je gezien hebt. Heb ik net gedaan met de vlinder die ik vanmorgen gezien had. Blijkt een Sint Jacobsvlinder te zijn.

Deze dus;
Sint Jacobsvlinder (Tyria jacobaeae)   De vlinder vliegt overdag en kruipt tussen het gras als hij geland is. De rupsen zijn opvallend geel met zwart gestreept. Mooi toch?

4 opmerkingen:

  1. Heel mooi vlindertje! Ik dacht gisteren al een vleermuis te zien. Maar dat kan toch niet? Zwaluwen wel ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ....ze nestelen weer, net als voorgaande jaren, in onze kapschuur!
    Mooi vlindertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie zeg! Ik heb alleen nog maar een citroenvlinder gezien.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    BeantwoordenVerwijderen