17 mei 2015

Deken haken. En breien voor ouderen en kinderen.

Een deken haken; Onbegonnen werk! Nergens voor nodig. Dekbedden zat! En toch ben ik er opnieuw aan begonnen. Toen ik nog niet zo lang op mezelf woonde heb ik al eens eerder een deken gehaakt van alle restjes wol die ik toegestopt kreeg. Die lapjes had ik niet zo heel erg degelijk aan elkaar vast gemaakt dus ik bleef bezig om ze weer goed aan elkaar vast te maken. Ook waren er enkele lapjes die gekrompen en vervilt waren in de was. Op een verkeerd moment is die deken toch weggedaan.

Nu ben ik toch opnieuw begonnen met een deken haken. Met de ervaringen van toen en kennis van nu waag ik me er toch weer aan.
Ik ben al een stukje op weg. Er zijn al 4 lapjes klaar. Enkele andere lapjes zijn al wel "onderweg", maar nog niet op de vereiste grootte.
Het zijn de bekende granny's  squares. Oma's blokjes. Eerst dacht ik om een deken te maken in allerlei verschillende kleurtjes, maar nu toch maar in de tinten die je nu op de foto ziet. Wit, grijs en verschillende tinten blauw. Ik denk dat  dat een iets rustigere uitstraling geeft.
Het is de bedoeling een deken te maken om komende winter te gaan gebruiken op ons bed.

Het haken van de blokjes doe ik thuis, maar ook wel op de haakmiddagen op de vrijdagmiddag in wijkhuis Stadsweiden. Soms is mijn hulp of uitleg even niet nodig en kan ik zelf ook wat doen. Dat is beter dan er te gaan lopen drentelen. Zien haken doet ook haken. Het mooie van deze blokjes haken is dat ik het zo weer weg kan leggen als mn hulp wel weer nodig is.

Binnenkort zal ik er op die middagen niet meer aan toe komen;  Er komen dan een groep kinderen die willen leren breien of haken van de "oma's". Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Oud en jong samen breien en haken. Ik kijk er naar uit. De "oma's" ook!

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk dat haken! Ben met een paar dekens tegelijk bezig. Laat je het uiteindelijke resultaat nog eens zien? Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me een hele gezellige bezigheid zo'n deken haken!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk om te doen ik ben met verschillende dekens bezig ach idd kleine blokjes zijn gauw klaar . mooie kleuren heb je gekozen SUCCES

    BeantwoordenVerwijderen