01 juni 2015

Pesten op het werk.

Pesten op het werk. Vandaag begint er een landelijke campagne om pesten uit de taboesfeer te halen. Pesten op het werk. Het schijnt veel voor te komen. Dat is toch niet bij ons? Pesten?

Kinderen pesten elkaar op school.
Ouderen blijken elkaar te pesten in het verzorgingshuis. Het schijnt dat als je de pester van de lagere school weer tegenkomt, het pesten soms zo weer opnieuw kan beginnen. Door dezelfde pestkop van vroeger.
Ik moet er niet aan denken om ze weer tegen te komen. 
Ik weet eigenlijk niet of ik ze wel zou herkennen. Wel weet ik dat ik vroeger ook gepest ben. Op de lagere school. Ik weet nog hoe een leerkracht een briefje van mijn rug afhaalde dat ik niet mocht zien. Ik heb op twee verschillende  lagere scholen gezeten. Werd ik op allebei de scholen gepest? Ik weet t niet meer zo. Ik weet wel dat ik pas op latere leeftijd weerbaarder werd. Ik heb vast al wel eens geschreven dat ik weinig kan herinneren uit mijn kindertijd.

Pesten op het werk? Ik kan me een baan herinneren waar het absoluut niet klikte tussen mij en mijn collega's. Ik ging niet mee stappen in de weekenden dus hoorde ik er niet bij. Ik ging niet mee stappen, dus kende ook hun insidersgrapjes niet. Het is ook niks geworden in dat team en ben er weer weggegaan. Toch wel enigszins beschadigd. Ben ik ook daadwerkelijk gepest? Wil ik het zo noemen? Ik werd in ieder geval buitengesloten. Dus ja, dat valt toch onder pesten.

Op deze site wordt kort iets uitgelegd over pesten op de werkvloer. Daar moet je echt even kijken! Het is dichterbij dan je denkt. Daar wordt uitgelegd hoe subtiel het pesten kan zijn, maar ook kan leiden tot lichamelijk pesten.
Ik heb een beetje teruggekeken naar vroeger. Vroeger werd ik gepest. Hoe is het nu? Nu wordt ik niet gepest.
Hoe is het pesten in mijn team? Komt het voor?

Deze site geeft wat tips om het pesten op het werk te herkennen en verwijst door naar een artikel met handvaten die je kunt gaan toepassen tegen t pesten. Al vind ik deze site minder sterk dan die ik eerst noemde. Bij deze laatste site heb ik een beetje de neiging om te zeggen nee DIT doen wij niet, dus pesten wij niet.

Ik merk dat het genoemde taboe dan toch gelijk naar boven komt.  Wil ik het zien? Wil ik daar over schrijven? Als ik er hier over schrijf, kan het ook bij die meelezende collega of collega's terechtkomen. En op deze indirecte manier daar terecht laten komen lijkt mij niet verstandig.

Of komt het dan te dichtbij? Komt het te dichtbij mijn oud zeer, of zie ik dat er nu wat gebeurt en weet ik niet wat te doen?
Is dat wat ik zie ook wat er is, of meen ik iets te zien door mijn eigen ervaringen van vroeger?
Het stempel pesten is wel erg heftig. Is het dat ook? Omdat er nu een collega bij mij in beeld komt, betekent dat ook dat zij gepest wordt? Ervaart zij dat zelf zo? Ik durf er niet met haar over te beginnen.

Dat hoeft natuurlijk ook niet op stel en sprong. Ik kan mijn ogen eens goed aan t werk zetten. Bewust observeren en ook mijn eigen houding onder de loep nemen. En daarop reageren. Hoe doe ik dat? Durf ik dat?





1 opmerking:

  1. Pesten op het werk. Ik weet zeker dat het. Heel veel voorkomt! Soms hoor ik ook wel verhalen van manlief waar van ik dan denk. Moet dat nou, dat is toch kinderachtig. Gelukkig vallen de rotte appels steeds meer buiten de mand ( nemen zelf ontslag) dus de werk sfeer verbeterd gelukkig voor manlief. Niet dat manlief gepest word wel irriteerd hij zich er aan.

    BeantwoordenVerwijderen