04 augustus 2015

Pensioenoverzicht

Via www.mijnpensioenoverzicht.nl kun je na het inloggen met digid bekijken wat er bekend is over je komende pensioen. Echt een aanrader om er ook eens te kijken!

Manlief heeft meerdere kleine  pensioenen. (Wat een rotwoord om te typen trouwens, ik moet goed opletten voor de goeie volgorde van de letters). Van één van deze kleintjes krijgen wij bijna elk jaar het voorstel om deze af te kopen omdat de administratiekosten te hoog zijn voor zo'n klein pensioentje. Een ding is zeker: We willen niet afkopen.
We gingen we voor waardeoverdracht naar het huidige fonds. Formulier ingevuld, opgestuurd en weer terug gekregen. Moesten we invullen wanneer hij waar gewerkt had....Tja dat weet hij alleen zo ongeveer. Eerst in Putten, toen in militaire dienst, toen weer terug in Putten, daarna in Dordrecht, daarna over naar een heel andere bedrijfssector. Maar ja, dat is niet genoeg voor het fonds. Op de Universele Pensioen Overzichten staan alleen startdata en soms stopdata vermeld. Oude arbeidscontracten uit die tijd hebben we niet.
Ik ben al de hele morgen aan het puzzelen. Waar kan ik die informatie terugvinden? Gebeld en doorverbonden. Geen gehoor. Weer geprobeerd. En ga zo maar door.

Antwoorden op mijn eerste vraag waar ik vanmorgen mee begon heb ik nog steeds niet. Wel ben ik een hoop andere dingen te weten gekomen. Een van de pensioenfondsen waar manlief bij zit staat niet op het totaaloverzicht. Dus er weer achteraan gebeld. Die gegevens komen waarschijnlijk in september bij het totaaloverzicht. Als deze er bij komt heeft hij 5 verschillende pensioenfondsen op zijn overzicht staan. Vijf! En er zijn er nog anderen die hij heeft overgedragen in zijn huidige fonds. Als het goed is horen we daar verder niks meer van omdat dit helemaal overgegaan is in de huidige. Dan zou hij er eigenlijk nog meer gehad hebben.
Dan hoop je maar dat we het allemaal nog snappen als we pensioenleeftijd zich aankondigt.

Bij het totaaloverzicht viel mij trouwens nog op dat er bedragen staan vermeld bij pensioen vanaf 65 jaar en vanaf 67 jaar.  Betekent dit dat hij ook al vanaf zijn 65e al wat krijgt ook al werkt hij door tot zijn 67e?  Ik weet dat het allemaal maar indicaties zijn en je tegen die tijd weer moet kijken, maar dit idee krijg ik zoals ik het nu lees.

Bij mijn eigen pensioen is het trouwens nog gekker. Ik krijg een bedrag van wel 93,- bruto per jaar van mijn 60e tot 65 jaar. Daarna van 65 tot 67 weer niks en daarna AOW en pensioen vanaf 67 jaar.

Is het wel wijs om pensioenen over te dragen? Hoe kom je daar achter? Als je daarop gaat googlen krijg je weer zo'n stortvloed van informatie dat het je duizelt. Bijvoorbeeld op wikipedia: Een waardeoverdracht pensioen is niet per definitie voordelig. Er kan sprake zijn van verschillen tussen de voorwaarden van de oude en de nieuwe pensioenregeling. Bijvoorbeeld ten aanzien van het opbouwpercentage of de franchise (het salarisbedrag waarover geen pensioen wordt opgebouwd), of de keuze voor middenloonregeling of eindloonregeling.
Maar dat wil ik voor dit lage bedrag (104,- ) niet eens allemaal uitzoeken. Ik denk wel dat het voor manlief wel prettig is om tzt alles uit 1 pot te ontvangen.  Dat is wel zo overzichtelijk. Natuurlijk, je krijgt alle 5 pensioenen wel op 1 dezelfde bankrekening, maar je moet ze bijvoorbeeld ook alle 5 op je belastingopgave vermelden. Nou vind ik het zelf nu nog leuk om dit allemaal uit te zoeken en te doen, maar misschien moet hij dit tegen die tijd wel allemaal zelf doen.

Binnen 3 werkdagen krijgen we eerst nog weer een UPO (=Universele Pensioen Overzicht) van een slapend pensioenfonds waar we sinds 2004 niets meer van gehoord hadden, maar volgens het totaaloverzicht wel geld van gaan krijgen.

Die pensioenmap van manlief wordt zo wel een dikke!

4 opmerkingen:

  1. Ja, wel leuk dat je nu een overzicht hebt dat je bekijken kunt, maar dat is meer een aansporing om ZELF nog voorzieningen te treffen voor aanvulling op je pensioen t.z.t. dan dat het je duidelijk wordt hoeveel pensioen je verwachten kunt.
    Pensioenrechten overdragen gaat ook niet zomaar. Je huidige pensioenfonds moet die dan accepteren en dat doen ze niet allemaal. Dus waarschijnlijk krijgt je man dan t.z.t. toch uit verschillende potjes pensioen. En ja, dat wordt allemaal noteren op je belastingopgaafformulier en alle beetjes worden dan opgeteld en DAAR betaal je dan belasting over. Dat kan nog tegenvallen tegen die tijd. Ik wil je niet ongerust maken, maar ik heb nu al ervaring daarmee. Ik zou zeggen : ga extra sparen voor een buffer tegen die tijd en succes nog met verder uitzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou evt. het UWV kunnen bellen, als het goed is hebben zij ook een overzicht waar je man gewerkt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes! Ik heb bij één pensioenfonds in de beginjaren nul nog een bedragje opgebouwd wat ik tussen mijn 60e en mijn 65e mag opnemen. Dat is over 25 jaar pas. Er staat nu nog in de kleine lettertjes, dat ik tegen die tijd (over 25 jaar dus) een brief ga krijgen over wat ik met dat geld wil doen: inderdaad opnemen op m'n 60e, of het geld laten staan tot officiële pensioenleeftijd (70 jaar of zo, tegen die tijd?) en dan met de rest mee uit laten keren.

    Dus zo heb ik ook nog een apart stukje voor leeftijd 60-65, en dat komt door de specifieke regels van dat pensioenfonds. Ik kan me voorstellen dat iets dergelijks ook bij jouw man speelt.

    Zelf denk ik dat tegen die tijd de regels alweer veranderd zijn, en dat het fonds tegen die tijd voor mij besloten zal hebben dat dat bedrag weer op de grote hoop gaat en pas na de officiële pensioenleeftijd uitgekeerd zal worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor wat betreft je vraag, als je man doorwerkt tot zijn 67 ste krijgt hij niet al vanaf 65 pensioen volgens mij. In het pensioenoverzicht staat er wat je krijgt als je stopt met 65 jaar of met 67. En dat scheelt meestal behoorlijk. Succes gewenst met uitzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen