12 september 2015

Vrijwilligerswerk.

Vorige week schreef ik over het beleid in de zorg over vrijwilligers die ingezet worden om werk van ons over te nemen. Hiermee gaat een hoop scholing verloren.
Maar ik wil óók pleiten voor het behoudt van vrijwilligers!

Heel stereotiep, maar neem nou de bingo van afgelopen donderdag;
Wie verzorgde de koffie en thee? De vrwijwilligers!
Wie zorgde ervoor dat de tafels en stoelen anders werden neergezet voor de bingo? De vrijwilligers!
Wie zorgde er voor de aanschaf van de prijzen? De vrijwilligers!
Wie hielp de deelnemers die het niet helemaal meer zelf konden?  De vrijwilligers!
Wie haalde enkele deelnemers naar beneden en bracht hen ook weer naar boven? De vrijwilligers!

Ander voorbeeld?
Vanmiddag geheugentraining in het restaurant. Aan het echt aanbieden van geheugentraining ben ik amper toegekomen. Steeds opnieuw was er iemand met een vraag, of kwam er iemand binnen die ook een kopje koffie of thee verwachtte. Mét een koekje.  Er was geen vrijwilliger, dus moest ik steeds opnieuw  opstaan, het gesprek staken met de groep om voor iemand iets in te schenken. Dat biedt niet voldoende rust om gesprekken op gang te houden.

 Zonder vrijwilligers kunnen wij ons werk niet doen! Dus ja, we willen graag vrijwilligers naast ons. Samen, met elkaar, voor het welzijn wel zijn van hen die onze hulp nodig hebben.

Ben jij ergens vrijwilliger? Wat kan ik als beroepskracht van jou leren?

2 opmerkingen:

  1. Op dit moment ben ik nergens vrijwilliger. Maar ik vind het mooi dat je als professional zo open staat voor wat vrijwilligers te bieden hebben.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen